vrijdag 17 december 2010

Banden en velgen test, tire and rim review

Als ik vanmorgen naar Heerhugowaard rij voor een nieuwe serie testen van banden en velgen sneeuwt het licht en zijn de wegen nog goed. Vanmiddag zal dat totaal anders zijn. Vandaag is het de voorlaatste dag dat wij op deze locatie kunnen testen.
Vandaag testen Kees van Hattem, Jan Geel en ik een nieuwe serie banden. Ook willen we weten of bredere velgen een effect hebben op de rolweerstand. Velomobiel.nl zorgt kosteloos voor drie 20" wielen met een netto breedte gemeten binnen de velg van 25 mm. Standaard velgen hebben een breedte van 19 mm.

De banden die vandaag aan de beurt zijn:
-Continental Grand Prix 28 26"
-Continental Contact 47 26"
-Schwalbe Durano 35 26"

Banden
De Schwalbe Durano 35 mm 26" komt vandaag nog een keer aan de beurt. De vorige keer hebben we deze band abusievelijk op de veel te hoge drukken 8,5, 9 en 10 bar getest. De band mag echter van 4 tot maximaal 6 bar worden belast.
Allereerst maken we een serie referentieruns op 8,5 bar om het effect van de 9 graden lagere temperatuur in de testruimte te meten. Dat verschil beloopt maar liefst zo'n 10%, trager wel te verstaan.
Vervolgens meten we de Continental Grand Prix. Dit smalle bandje blijkt goed met de hand te monteren en blijkt globaal hetzelfde te presteren als de Durano. Een goed resultaat voor de Grand Prix omdat deze band smaller is dan de Durano.
De Continental Grand Prix blijkt niet rechtuit te willen lopen. Steeds gaat de meetkar naar links en loopt tegen de muur vast. We moeten het meetplateau zoveel dwars zetten dat de kar eerst bijna tegen de rechter muur aanrijdt om tenslotte de 4 meter brede gang over te steken. Wielen omwisselen helpt niet, een vreemde gewaarwording.
Als laatste 26" band is de Continental Contact aan de beurt. Deze band is minder breed dan de 47 mm die erop staat. De band is stug, lijkt net een stadsfietsband, maar legt wel heel makkelijk om. Hij is eigenlijk wat te groot maar centreert toch goed. De resultaten zijn, Continental had dat al voorspeld, heel bijzonder.
Zouden jullie kunnen bedenken dat de Continental Contact op 5 bar 15% lichter loopt dan de Durano op 5 bar? Wij niet. Zelfs de eigen Continental Grand Prix moet royaal het onderspit delven. De Contact loopt op 6 bar precies even ver als de Grand Prix op 7 bar.

Matthijs Leegwater nodigt ons op de koffie op de nieuwe locatie van Opleidingsbedrijf InstallatieWerk Noord-Holland. Wij krijgen een rondleiding en kunnen ons goed voorstellen dat Matthijs trots is op het resultaat.

Velgen
Al heel lang wil ik weten of brede velgen een positieve of negatieve uitwerking hebben op de rolweerstand. Los daarvan heb ik er voor gekozen om de betere en duidelijk veiliger stuureigenschappen bij brede voorbanden. Matthijs Leegwater is officieel fabriekstester van Vredestein banden. Hij heeft gezorgd voor drie nieuwe 20" Perfect Moirees. Het omleggen om de smalle 19 mm velgen is een drama, ze willen niet centreren. Dan maar met de compressor even naar 7 bar pompen. Nog steeds niet centreren, wel knallen er twee binnenbanden. De banden er allemaal af en met montagevloeistof nog maar eens proberen. Nog steeds hobbelen de banden, een teleurstellende ervaring. We leggen de Perfect Moirees terzijde en doen de proeven nu met de Primo Comet 1.75 inch banden. Deze banden monteren zonder gedoe direct perfect.
We doen steeds 2 runs op 4, 5 en 6 bar. Twee runs is voldoende, de herhalingsnauwkeurigheid is zeer hoog, soms tot op de centimeter even ver. Dan dezelfde runs met de brede velgen.
En het resultaat? Brede velgen lopen 10% lichter dan smalle velgen. Nee, die Schermer is niet gek :).
Wat betekent dit nu in snelheid?
Uit diverse proefnemingen is bekend dat een Quest met brede lichtlopende banden bij 150 Watt 39,6 km/u rijdt. Van de benodigde 150 Watt wordt 38% ofwel 57 Watt door de banden opgenomen. De resterende 62% of 93 Watt is toe te schrijven aan luchtweerstand en wrijvingsverliezen in de aandrijving.
Is je rolweerstand door bredere velgen 10% of 5,7 Watt lager, dan resulteert dit in 1 km/u snelheidswinst. Die krijg je geheel en al gratis.

De rit naar huis is een crime. Nadat ik Kees thuis afzet rij ik naar de randweg. Het verkeer staat volledig stil. Door de middenberm, leve de quattro vierwielaandrijving van de Audi, keer ik om en zie even later Kees in de tuin stomverbaasd opkijken als ik weer langsrij. Stompetoren, Schermerhorn en Zuid-Schermer zijn veranderd in een poollandschap. Er is geen verschil te zien tussen weg, berm en sloot naast de dijk. Na bijna een uur, twee keer zo lang als normaal met de Quest, ben ik thuis. Mijn vrouw is opgelucht dat ik er ben, en ... zij niet alleen.

Volgende week dinsdag komen nog een aantal banden aan de beurt. Dit zijn de Grand Prix 20", te vergelijken met Durano en Stelvio. Ook gaan we proberen of de lastige Perfect Moirees mogelijk wel goed monteren om de brede velgen. Het spel met de smalle en brede velgen gaan we ook spelen met de 35 mm Kojak.
Dan hebben we nog enkele specials waaronder de 26" Michelin Road RC, een prachtige lichte slick. Als laatste testen we een speciale Michelin raceband die is gemaakt voor de Nuna zonne-energie raceauto.