vrijdag 14 november 2008

Nachtopnamen uit de hand gemaakt

Vannacht was er volle maan. Mijn nieuwe Nikon D700 camera heeft al een prima reputatie waar het gaat om lage ruiswaarden bij heel hoge ISO instellingen. Nu is voor de meeste fotocamera's 400 ASA wel ongeveer het maximum. Compact camera's vertonen dan al hinderlijke ruis.
Ik wil met de nieuwe Nikon de grenzen wel eens opzoeken. Ik ga proberen om uit de hand het landschap te fotograferen bij ..... maanlicht. Om 2.05 uur zet ik de camera op 25600 ISO, een waarde die op vrijwel geen enkele camera zelfs maar in te stellen is.
Ik fotografeer met 1/15 sec en diafragma 2.8, de volle lensopening van de standaard 24- 70 mm zoom. Ik kies er voor om 4 stops onder te belichten, het moet natuurlijk wel nacht blijven. De resultaten zien er direct bruikbaar uit maar er is natuurlijk veel ruis.
Omdat ik in de praktijk scherpe opnamen kan maken met 1/8 sec., kan ik de ISO waarde verlagen naar 3200 ASA. De resultaten zijn nu veel beter en de foto's zijn gewoon redelijk goed bruikbaar.

4 opmerkingen:

WFvN zei

Die rechter foto is op ISO 3200 neem ik aan? Alsnog bakken met ruis.
Er zijn veel dingen die niet zo gek veel verbetering nodig hebben (zoals resolutie) maar op andere vlakken (zoals de gevoeligheid waarbij de foto's weinig tot geen ruis hebben) valt er nog wel het nodige te verbeteren.

Ik heb het idee dat de Canon 20D het qua ruis op ISO 3200 toch beter doet dan wat ik op de rechter foto zie.
Is die rechter foto een resize of een crop?

WFvN zei

Ik denk dat ik dat van die ruis terug moet nemen. Op ISO 3200 ontlopen de Canon 50D (die heb ik net even bekeken) en de Nikon D700 elkaar niet zoveel. Daaronder lijkt de 50D te winnen maar bij hogere ISO-waardes lijkt toch de D700 de betere te zijn.

Overige mogelijkheden van het toestel zijn trouwens wel machtig interessant. Kleine, maar nuttige dingen zoals de 'waterpas'.

Wim Schermer zei

Hi Wilfred,
De foto's zijn geen crops, maar om en nabij het hele opgenomen beeld. Wat ik alleen maar wilde proberen is of je met maanlicht uit de hand kan fotograferen. Dit blijkt nu, mits je een vaste hand hebt, met de Nikon D700 te kunnen.
Groeten,
Wim

Wim Schermer zei

Hi Wilfred,
De Canon 50D en de Nikon D700 zijn eigenlijk niet met elkaar vergelijkbaar. De D700 is een full-frame sensor camera, de 50D een midden formaat sensor camera. Ik denk dat een full-frame sensor het qua ruis altijd zal winnen van een midden formaat sensor. De pixels zijn bij een full-frame sensor zoveel groter dat er automatisch een betere signaal-ruis verhouding ontstaat.
Groeten,
Wim