donderdag 19 februari 2009

Paard op hol

Vanmiddag rij ik van pont Buitenhuizen, tot waar ik Marjolein van Schoot begeleidde, langs de Nauernase vaart naar De Woude. Voor me uit draaft een paard met amazone op een onverhard pad naast de weg. Normaal toeter ik van vrij grote afstand om de ruiter te waarschuwen, ze kan me immers niet zien aankomen. Dat toeteren lukt even niet, de stekker is uit de batterij geschoten.
Dan maar rustig naderen en de amazone aanroepen. Nog voor ik kan roepen, ziet het paard mij aankomen. Het kijkt schichtig om, rent de rijbaan op en ..... slaat op de vlucht. De berijdster blijft er gelukkig op zitten. De amazone krijgt het dier weer onder controle en de combinatie stapt, wel nerveus, voor mij uit. Als ik weer in de buurt komt neemt het beest opnieuw de benen en met hoge snelheid gaat het er weer vandoor. Dat kan zo nog wel even duren, aan de rechterkant ligt de vaart, links een schuin talud met een sloot.
De amazone besluit nu koste wat het kost haar rijdier tot stoppen te dwingen. Direct draait het paard zich naar mij toe maar blijft opgewonden bewegen. Nu ben ik binnen spreekafstand en dat lijkt te helpen. Ik steek de camera weer uit de schuimkap en .... het paard draait zich weer en wil opnieuw vluchten.
De dappere amazone houdt de teugels kort en vast in de hand. Al pratend met haar kom ik dichterbij en kan na een kort gesprek langs het toch wel bange paard rijden. Direct draait het paard, dat het inmiddels in zijn broek heeft gedaan, zich achter me en loopt vrijwel meteen achter me aan. Dit gedrag stelde ik tijdens mijn paardenoefeningen in de manege in Egmond ook al vast.
De berijdster is blij dat ik het zo rustig doe en bedankt me uitvoerig.

3 opmerkingen:

Marian zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
Wim Schermer zei

Hi Kees,
Zaterdag ben ik bezig om de Quest te verkopen, de veiling sluit om 12.00 uur. De ervaring leert dat ik nog wel een uurtje daarna mee bezig ben.
In de middag kan uiteraard wel.
Groeten,
Wim

Kees van Hattem zei

Beste Wim. Weer eens wat spannends!Volgende keer paard en amazone fimen,levert vast mmooie beelden op, net als de foto's. Zondag gaan we naar Maarten zijn smsderij kijken in ter Apel. Morgen nog een rondje Nrd Holland? Groeten Kees.