maandag 5 oktober 2009

Brillen en hinderlijk geluid

Tijdens het fietsen zit ik met mijn hoofd in de wind. Mogelijk kan een klein windschermpje dit wat verbeteren, maar tot nu toe heb ik dit niet aangebracht. Wat mij steeds weer opvalt is het enorme lawaai dat een normale bril veroorzaakt. Nu weten de vaste lezers dat ik een geluidsneuroot ben. Het moet gewoon stil in de fiets zijn en liefst ook daarbuiten. Een enkele keer vergeet ik mijn fietsbril op te zetten. Zo gauw ik op snelheid ben wordt ik door het lawaai van de wind rond mijn normale montuur erop geattendeerd dat deze bril af moet. Nadat ik de Alpina Pro Sport 60 heb opgezet is het weer rustig.
Nu snap ik ook dat veel mensen het lawaai in hun Quest niet goed kunnen horen, op snelheid hebben ze door hun normale bril al zoveel lawaai om hun hoofd dat ze de fiets al snel niet meer als grootste geluidsbron ervaren.
De Alpina is een mogelijkheid, iedere andere bril die de luchtstroom goed geleid is natuurlijk OK. De Alpina heb ik laten voorzien van een groot glas en is standaard uitgerust met een donker opklikbaar scherm. Het polycarbonaat daarvan is goed tegen krassen beschermd. Ik heb de bril nu 5 jaar in gebruik en er is nog geen noodzaak tot het vervangen van schermen.
Al degenen die een stille Quest willen, eerst even het geluid van je bril elimineren.

Geen opmerkingen: