dinsdag 8 juni 2010

Nieuwe banden- én wielentest

Veel lezers van deze blog vragen wanneer er weer nieuwe banden worden getest. Het is bekend dat Continental mij een serie banden heeft toegezonden. Graag wilde ik ook de Schwalbe Furious Fred banden testen. De Ligfietsgarage Groningen zegde mij drie van deze banden toe. Na een maand werd de toezegging ingetrokken. Wel zou de Ligfietsgarage 3 wielen sponsoren. Helaas, ook deze toezegging werd niet in daden omgezet. Velomobiel.nl zal de wielen nu leveren.

Waarom andere wielen testen? Uit mijn blog is de lezers al wel duidelijk dat de 25 mm brede velgen (binnen de velg gemeten) vooral voor brede banden een uitstekende keus is. Vooral ook een veilige keuze omdat de Quest in een te snel gereden bocht waarbij een wiel van de grond komt, uitstekend bestuurbaar blijft. Als de Quest op twee wielen rijdt, vervormt de voorband met een 19 mm velg sterk. Deze vervorming remt de Quest sterk af en het hellend koppel neemt toe. Gevolg, de Quest slaat om. Bij een 25 mm vervormt de band niet of nauwelijks en de Quest landt, door af te remmen, snel weer op drie wielen.

Tevens wil ik graag weten of er een verschil in rolweerstand is tussen 19 en 25 mm velgen.
Als de wielen binnen zijn gaan de testers weer aan het werk.

1 opmerking:

Erwin zei

Hallo Wim,

Ik heb voor m'n nog te leveren Strada gekozen voor de bredere velg, eigenlijk vooral vanwege deze zin: "...Vooral ook een veilige keuze omdat de Quest in een te snel gereden bocht waarbij een wiel van de grond komt, uitstekend bestuurbaar blijft...". Dat lijkt mij voldoende rechtvaardiging voor die paar ons extra gewicht. Dank voor het delen van je kennis :)

Erwin