Ik doe nogal eens een meting hier en een meting daar. Als het om banden gaat mag ik inmiddels het genoegen smaken voor autoriteit door te gaan :). Maar niet iedereen is het met die autoriteit eens. Sommige lezers van mijn blog zijn het zelfs met mij oneens. Hoe durven ze! :)
Wat is er aan de hand? Sommige fietsers vragen mij om de wielomtrek van een GoCycle band. Ik weet al enige tijd dat dat 160 cm is.
Een oplettende lezer weet op mijn blog een eerdere posting te vinden waarin ik de GoCycle op 158 cm instelde. Ik wijt dat verschil aan het verschil in de breedte van de velg. De wielomtrek bij de brede velg is groter dan bij de smalle velg. De smalle velg snoert de band meer in en dus kan de band niet zijn maximale omtrek bereiken.
Dan komt er een lezer langs die van mening is dat juist de smalle velg een grotere wielomtrek tot gevolg moet hebben.
De lezer, Martin uit Badhoevedorp, meldt zich nederig dat ie komt zeuren. Hij haalt er alle denkbare argumenten bij en ik zet daar mijn argumenten tegenover. Martin is niet te overtuigen en meldt zich met 'gezeur 2' met nieuwe argumenten.
Daar sta je dan als autoriteit.
Maar er is een oplossing. Ik heb natuurlijk voor uitrolproeven zowel 19 mm als 25 mm velgen. Ook GoCycles heb ik uiteraard in voorraad. Ik leg eerst een gebruikte GoCycle om de smalle 19 mm velg en pomp het geheel op tot precies 5 bar. Band netjes omgelegd met montagevloeistof. Dan meet ik met een meetlint de omtrek en kom op 162 cm.
Dan verwijder ik diezelfde GoCycle van de smalle velg en leg de band om de brede velg. Ook deze combi gaat naar 5 bar en het meetlint komt op .... 163 cm.
Daarna doe ik de meting ook nog een keer met een nieuwe GoCycle. De metingen geven hetzelfde resultaat.
Conclusie: Brede velgen geven een grotere wielomtrek. Waarom is er dan een verschil tussen de metingen op de fiets en met de rolmaat? Ik denk dat dat komt omdat de band tijdens het afrollen op de weg wordt ingedrukt.
Martin? Gezeur nu echt over?
Leuk hé!
6 opmerkingen:
Een beetje eigenwijzigheid is mij ook niet vreemd. Ik zet af en toe complete wielen over met andere bandenmaten en al.
Vandaar dat af en toe met m'n Garmin de snelheid meten voor mij voldoende is!
Mvg Mick
Hi Wim,
I have the KHE Bikes 25mm rims + the F-lite (GoCycle) tires. Today, I wanted to establish the wheel circumference for the Cateye computer. I used 163cm as you wrote last evening, for a reference. I put 4 bars of pressure. I went touring with my high precision GPS (I use it for Speedsurfing competition). The Cateye computer said that my max speed was 45km/h (which means 27607 rotation per hour) and the GPS said 43.8km/h. This means that the actual wheel circumference is 158.7cm, so I will put 159cm in the Cateye.
Concerning those tires, I can say that they are really smooth and light compared to the Durano I had before. I am really glad to have them and it is thanks to your blog that I had the curiosity to buy them.
Hoi Wim,
Het wel of niet belasten van de band scheelt bij de Kojak 35-406 bijna 2cm per omwenteling.
Ik verbaas me hier toch telkens weer over.
Wim - één van de anderen - H
Hi Wim,
I have now 5 bars in my F-lite and 160 cm seems to be very close to the real circumference of the wheel.
I am really amazed by how easy it is to accelerate the Quest with those tires. After a week of commuting with them, I can say that I am 1-2 minutes faster per one way (25 km). Once I will have the Mini vizier, I might save another couple of minutes per one way.
Morgen Wim,
Na gisteren enigszins gefrustreerd thuis te komen na een ritje wind mee, bedacht ik dat ik de km-teller nog op mijn smallere winterbanden had staan. Kon hem maar met moeite boven de 50 houden incl race-kap. Uit je verhaal is het me nu niet precies duidelijk wat je nou in je teller invoert als je de combi F-lites en 25 mm velg gebruikt. Dus niet tijdens rolproef maar letterlijk voor tijdens het fietsen.
Hi Alwin,
160 cm is de goede instelling met F-Lites en 25 mm velg.
Groeten,
Wim
Een reactie posten