maandag 5 september 2011

Latex binnenband plakken

Na terugkomst van de tijdrit constateerde ik dat de linker voorband leeg stond. Vanmorgen breng ik de Quest weer in toertrim.
De Michelin C4 latex binnenbanden vervang ik door gewone butyl binnenbanden. Als ik de GoCycle eraf haal zie ik dat de wang van de band ver is doorgesleten, te ver voor de kwetsbare latex binnenband. De GoCycle gaat enkele reis afvalton en een nieuwe F-lite gaat er met hulp van wat montagevloeistof makkelijk op. Of ik al tijdens de race al last van een leegloper heb gehad weet ik niet.
In de binnenband zit een ovaal gaatje van zeker 4 mm lang.
Op het internet zoek ik of het mogelijk is om latex binnenbanden te plakken. De meningen verschillen van 'moet kunnen' tot 'onmogelijk'. Omdat de binnenband een door Jan van Steeg tot 20" verkleinde 26" versie is, wil ik een poging wagen de band te plakken. Ik gebruik verse Simson solutie en nieuwe Cordo plakkers. Een complicatie is dat de door Jan gemaakte las minder dan een halve centimeter van het lek verwijderd is.
Licht opschuren en de solutie dun opbrengen. 10 minuten wachten en de plakker er stevig opdrukken. Het ziet er goed uit en de band kan in zijn doosje voor een volgende wedstrijd.

12 opmerkingen:

Vasco zei

Niet eerst een keer oppompen en testen voor een wedstrijd?

Maarten zei

En dan wel voor alle zekerheid vóór die volgende wedstrijd een test-rondje met deze band rijden. Of tenminste de avond tevoren de band al omleggen, zodat je de tijd hebt om falen te herkennen.

Wim Schermer zei

Jazeker, maar ik laat het nu even rusten om de verlijming volledig te laten doorwerken.
Voor de volgende wedstrijd rij ik uiteraard wel een paar dagen met de gerepareerde binnenband.
Groeten,
Wim

Richard Serpenti zei

Dag Wim,

In het verleden heel vaak mijn latex biba's geplakt. Volgde zelfde procede als jij. Gaf nooit problemen.
Pomp latex biba's heel voorzichtig op als je ze buiten de buitenband test, voor je het weet plopt er een bobbel in en heb je een zwakke plek. Maar wellicht wist je dat al.

Groet, Richard

Quesjer zei

Hoi Wim,

Ik heb geen idee van de elasticiteit van de door jou gebruikte plakkers. Met name dat lijkt me bij latex wel van belang. Lezyne (en vast wel meer merken ook) heeft plakkers die erg dun zijn, zeer rekbaar, en die zonder solutie gebruikt kunnen (moeten?) worden.
Zou ook een optie kunnen zijn, als de verlijming goed is, dan heb je nl. een reparatie die ook soepel mee kan rekken.

Groet van Quesjer

Wim Schermer zei

Hi Quesjer,
De Cordo plakkers zijn rekbaarder dan de Simpson plakkers. Teveel meerekken kan ook betekenen dat het gat mogelijk niet voldoende wordt afgedekt.
Het ziet er nu wel heel goed uit. Zelfs de verdikking bij de las wordt uitstekend gevolgd.
Groeten,
Wim

eduardbotter zei

Wim, vroeger (-:) maakte we zelf plakkers van oude binnenbanden. Misschien werkt dat voor deze latex banden ook wel. Voordeel is dat de plakker even elastisch is als de band zelf. groeten van Eduard

VeloTeĵo zei

Ik heb weinig ervaring met latex (banden), maar bij normale binnenbanden schuur ik nooit; ik reinig met wasbenzine. Dit maakt goed schoon en lost het rubber een beetje op zodat de vulcanisatie met de lijm optimaal gaat. Voor onderweg heb ik altijd een flesje wasbenzine bij me. Ook handig om vette handen te reinigen.

Wim Schermer zei

Hi Eduard,
Dat kan inderdaad. Ik heb alleen geen stuk latex beschikbaar. Wel is de Cordo plakker mooi soepel en hecht enorm.
Groeten,
WIm

Wim Schermer zei

Hi Velotejo,
Latex is zuivere natuurrubber. Dit lost snel op in wasbenzine. Gewone binnenbanden kunnen wel redelijk goed tegen wasbenzine.
Groeten,
Wim

Peter Blansjaar zei

Zal binnenkort eens die Lezyne plakkers testen. Heb de Transalp gereden op Latex zonder plakkers. Voordeel van Latex is ook dat je makkelijker een reserveband mee kan nemen. ;-)

Ben met de huidige Latexbandjes nog niet lekgegaan al is het wel elke week even pompen (nadeel van Latex).

Leuk om je post te lezen. In de hele Transalp geen rijder die wist of je ze kon plakken.

Groeten,

Peter Blansjaar
Radical Design

Anoniem zei

Park tool zelfklevers doen het prima bij kleine gaatjes. De plakker met lucht in de band erop gedrukt om te voorkomen dat ie teveel moet rekken. Heb nu meer dan 200 km met de geplakte band gemountainbiked en geen platte gehad.