vrijdag 21 januari 2022

Bandentest Continental Contact Speed


Op verzoek van een DF rijder test ik de Continental Contact Speed 28-406 band. Deze band heb ik in 2020 ook al eens getest en presteerde toen matig. 

Het is al even geleden dat ik banden getest heb. Rugproblemen maken het hanteren van de loodzware aluminium goten een uitdaging. Met een piepklein driehoekig rolplateautje kan ik de goten nu verrijden zonder ze te hoeven tillen. Ook het oppompen van de banden gaat tot 7 bar met de compressor, daarboven met een minicompressor die moeiteloos de 10 bar haalt. Wie nog zo'n superhandig mobiel compressortje zoekt, ik heb er twee en dat is er één teveel.

De vraag van de DF rijder, laat ie zich aub nog even bij mij melden voor het terugsturen van de banden, was vooral of de Continental Contact Speed bij hoge drukken flink sneller zou worden. Dat gaan we uitzoeken.


De Continental Contact Speed legt makkelijk om. De breedte bij 5 bar is 28,2 mm en dat is ook de hoogte boven de velg. De band heeft een adviesdruk van 5,0 tot 6.0 bar. Het verzoek is om tot 8,5 bar te meten. Ik zet bij de hoge drukken een vuurwerkbril en gehoorbescherming op. Ik weet uit ervaring hoe pijnlijk de oren zijn na een drukontlading door overbelasting van de band en/of de velg. Ook blijf ik uit de buurt als de kleine compressor de druk opvoert tot 8,5 bar.


Ik test op de waarden 5,0 - 6,0 - 7,0 - 8,0 en 8,5 bar. Continental heeft het goed gezien dat 6,0 bar effectief een goede waarde is. Bij 7,0 bar komt er maar 1,6 seconde pendeltijd bij. Op 8,0 bar nog maar een halve seconde extra en op 8,5 bar nog een seconde langer dan op 8,0 bar.
De winst van 6,0 bar naar 8,5 bar is 3,1 seconden, minder dan 6% winst.


Die 6% winst zul je in de praktijk niet terugvinden. Ten eerste is de rolweerstand bij 40 km/h maar rond een derde van de totale weerstand. Maximaal zul je dus in theorie 2% harder rijden. Rij je op 6,0 bar 40 km/h, op 8,5 bar zul je maximaal 40,8 km/h rijden. Omdat alleen op de voorwielen de geteste banden zitten is de snelheidstoename 2/3 van 0,8 km dus ruim 0,5 km/h.
Harde banden veren nauwelijks meer in en laten de carrosserie meer bewegen. Die extra beweging verstoort de luchtstroom langs de fiets waardoor de luchtweerstand toeneemt. Er blijft per saldo weinig tot niks van de winst van de hogere banddruk over.

Te harde banden hebben nogal wat nadelen. Allereerst neemt het veercomfort af en ontstaat er meer geluid in de fiets. Het contactoppervlak van de band neemt af waardoor er bij remmen minder rubber op het wegdek drukt. Je remweg neemt toe en je zult op gladde ondergronden eerder slippen.

Al met al is en blijft de Continental Contact Speed een minder snelle band. Wel iets sneller dan in 2020, maar het blijft een van de tragere banden.

Dan nog even de vergelijking met de GoCycle. Deze band is ruim 30% sneller dan de Continental Contact Speed. Rij je met een Continental Contact Speed 40 km/h, met hetzelfde trapvermogen rijd je met de GoCycle 44 km/h. Heb je twee voorwielen met de snelle GoCycles dan is de netto snelheidstoename 2,7 km/h. De GoCycle is comfortabeler, veel sneller en mooi stil. Als bonus remt ie zeer veel beter en in de winter is de toename van de rolweerstand maar enkele procenten in vergelijking met de 20 tot 30% toename van de rolweerstand bij de andere merken. Een nadeel is er ook, de draaicirkel neemt toe en je zult een enkele keer moeten steken bij heel krappe bochten.
Genoeg reclame voor de GoCycle band, al hoor ik van veel rijders van de moderne velomobielen dat zij graag de bredere GoCycle zouden kunnen monteren.


17 opmerkingen:

Marco Loogman zei

Dat is inderdaad een wens, Gocycle banden van 40 mm als aanvulling op die van 50 mm die je nu al verkoopt. Als vervanging voor de 40 mm Shredda's die ik nu voor gebruik. Hoe werkt dat, moet daar een mal voor gemaakt worden?

Wim Schermer zei

GoCycle zal die banden niet gaan maken. Zij hebben alleen belang bij lichtlopende brede banden.
De velomobiel fabrikanten die alleen smalle banden mogelijk maken kunnen moeilijk bredere, snellere, comfortabele en veiliger banden toepassen. Is ook lastig omdat als de fiets even breed moet blijven er diepere, hogere en bredere wielkasten in moeten. Dat gaat ten koste van de binnenruimte die al relatief smal is.

Eric zei

Ik snap die voorliefde van veel velomobiel rijders om om met extreem hoge bandendruk te rijden niet.
Jouw testen tonen aan dat er weinig winst mee te halen valt en in het dagelijks gebruik alleen maar nadelen geeft zoals jij al aangaf Wim.
Maar het grootste gevaar lijkt mij de grotere kans op klapbanden, niet voor niets explodeerde wel eens een maximaal opgepompte band
bij de banden testen.
Dat gebeurde dan in een statische situatie , tijdens het rijden wordt de band veel meer belast.
De fabrikanten geven niet voor niets de geadviseerde drukken aan. Het scheelt denk ik ook nog dat velobielen driewielers zijn waardoor
er per band minder gewicht op rust daardoor zou je ook al minder druk in je band hoeven hebben.
In dagelijks gebruik is mijn ervaring dat 1 bar onder de maximaal geadviseerde druk het optimum is tussen conform en snelheid, maar dit hangt natuurlijk ook van het gewicht van de berijder af.
Hiermee wordt ook heel goed resonantie trilling opgevangen op klinkerwegen.

Eric Winn zei

I love my GoCycle tires on the front of my Strada. On the back, I use a 54mm Rat Trap Pass which you can see here: https://www.renehersecycles.com/shop/components/tires/26-inch/26x23-rat-trap-pass/

Have you ever tested the Rat Trap Pass? Especially in combination with the GoCycle up front?

Cheers,

-Eric

Mark van Driel zei

Hartelijk dank voor het testen! Interessante resultaten aangezien er in het Duitse forum steeds weer leden zijn die deze banden bij flinke overdruk goede prestaties toedichten (soms zelfs verwijzend naar een advies/test van DF zelf). Dezer dagen ook weer een levendige discussie, waarin nu ook een keer wordt gesproken over flink ingereden banden (https://www.velomobilforum.de/forum/index.php?threads/schnelle-reifen-2022.64046/page-30#post-1393994). Zou dat nog een verschil kunnen maken? Als je dat de moeite waard vindt om uit te proberen, kom ik ze graag een keer omruilen.
PS: de twee biba's en buba's heb ik met mijn DF afgegeven :)

Mark van Driel zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
Corn-Dolly zei

Je hebt helemaal gelijk Wim. Het zit al heel lang in de wensenlijst om dikkere banden op de DF te kunnen leggen, maar helaas. GoCycle waren super op mijn Quest (met een kleine beperking in draaicirkel, maar daar kon ik mee leven) Nu al weer 6 jaar met de DF-XL en die past me toch beter in meerdere opzichten. Maar de banden maat...tja. De Conti speed is voor mij nog steeds de beste optie (redelijk lekbestendig als je hem maar niet tot de draad versleten oprijd. Dus 5-6 duizend km) maar idd duidelijk minder snel en comfortabel. Bedankt voor de moeite van je test. Ik pomp idd ook tot 7 bar. Zinloos voor snelheidswinst maar helpt (denk ik) wel tegen snake bites)

Mark van Driel zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
Wim Schermer zei

Hi Eric,
No, I never heard of Rene Herse. I will test them but I need two tires.
If you supply them to me, I will test them.
Best regards,
Wim

Wim Schermer zei

Hi Mark,
Ja, nu herinner ik het me weer.
Half versleten banden lopen inderdaad lichter.
Ik wil ze wel testen.
Groeten,
Wim

WAW19 zei

Hallo Wim, kan ik de GoCycles op mijn WAW leggen? Ik zit door mijn voorraad scorchers van1,5 heen. De vredstijn PM s die ik voorheen had, zijn ook niet meer te krijgen.

Wim Schermer zei

Ik weet niet of ze op de WAW passen. Bestel er gewoon 2, passen ze niet stuur ze terug en je krijgt uiteraard je geld terug.

Mark van Driel zei

Hi Wim,
Zou de breedte van de velg ook nog een rol kunnen spelen? Volgens mij hebben veel velomobielen (met name bij open wielkasten?) relatief brede velgen i.c.m. de breedte van de banden. De DF heeft bijvoorbeeld standaard 25 mm velgen en 28 mm banden.

Wim Schermer zei

Hi Mark,
Het heeft niet veel zin om bij smalle banden relatief brede 25 mm velgen te gebruiken. Die brede velgen sturen een fractie nauwkeuriger maar zijn ook minder comfortabel.
Zelf gebruik ik tot 35 mm bandbreedte bij voorkeur 19 mm velgen, daarboven 25 mm velgen. 35 mm bandbreedte is ook het omslagpunt waarboven bredere banden sneller zijn met 25 mm velgen.

Mark van Driel zei

Dank voor de toelichting, Wim. Ik zag later pas dat Bicycle rolling resistance schreef dat bredere velgen slechts een positief effect op de rolweerstand hebben tot 73% van de breedte van de band (bron: https://www.bicyclerollingresistance.com/specials/rim-width-test). Voor 28 mm banden is volgens hen 19/20 mm velg optimaal, dus je hebt de perfecte maat! Voor mij zou een smallere velg dus wel eens kunnen zijn; is het niet qua rolweerstand dan wel qua comfort.

Anoniem zei

Ik had ook het gevoel dat de contact speeds na de eerste paar honderd km wat lichter gingen lopen. Is dat al getest? Ik vermoed dat je voor de tests recht afgesleten banden nodig hebt dus dan heb je niks aan mijn bijna versleten DF bandjes
Ik begreep dat het voor de *lucht*weerstand nu weer wel belangrijk is dat de band en de velg mooi op elkaar aansluiten (en dat de velg goede stroomlijn heeft, geen hoeken dus). Dit zie je ook terug in moderne racefiets velgen. Misschien dat dit bij velomobielen minder relevant is, achterwiel waarschijnlijk niet want die zit helemaal ingebouwd, maar voor bij open wielkasten?
Misschien dat een GoCycle achter een optie is op de DF maar voor lijkt me niet, dan kom je nauwelijks nog de bocht om

Anoniem zei

Aerodynamic plays a major role aswell.
All those big tyres are faster up to 35km/h only.
Once you hit 45km/h the drag plays a major role.
Thats why PRO ONES are faster. They slide inside the rim making them smaller for the airdrag.