vrijdag 27 juli 2012

Eerste (velomobiel) bandentest met pendel

Het is al een tijdje stil rond de velomobielband. Schwalbe is wel degelijk met de ontwikkeling van deze band bezig. Veel meer mag en kan ik er niet over zeggen, maar ga er maar van uit dat deze testdag vooral ten behoeve van Schwalbe wordt ondernomen.
Ter vergelijking lopen een aantal bekende banden mee in deze test.

De pendel, gemaakt door Velomobiel.nl, is door Jan Geel afgemaakt met onder meer een plateautje voor de laserwaterpas.
Zelf spuit ik de metalen platen grijs. De verdeling van het gewicht van de pendel, totaal 80 kg, is 3/5 deel onder de as, 2/5 deel boven de as. Dit maakt dat de pendel statig heen en weer zwaait. Het hele gewicht onder de as maakte van de pendel een briesend paard dat bij het loslaten van de stang letterlijk een sprong maakte. Onbruikbaar zo.

De pendel heeft verschillende voordelen boven het van een plateau af laten lopen van een meetwagen. Er kan binnen worden getest zodat wind geen hinder veroorzaakt. De sporing van de drie-wielige meetwagen speelde ons wel eens parten. De starre as met twee wielen kent dit probleem niet. Ook is de temperatuur altijd gelijk in onze garage. Wel moet ik uitzoeken wat de verschillen zijn tussen testen op de tegelvloer in de garage en op een representatieve asfalt en klinkerbestrating. Daarover straks meer.

De beide pakketten met metalen platen boven en onder de as willen wat verdraaien ten opzichte van elkaar. Een aantal stroken Ducttape houden de pakketten nu uitgelijnd. Dan moet ik nog een constructie bedenken om de wielen van de grond te krijgen voor het wisselen van de banden. Een paar houten planken en enkele balkjes doen de job.

Temperatuur is bij het testen van banden van cruciaal belang. Het is buiten al 25 gr. C. In de garage houdt de koeling van de warmtepomp de temperatuur op 22 gr. C. De deuren moeten open om de testtemperatuur binnen en buiten gelijk te krijgen.

Als eerste begin ik met het meten aan enkele referentiebanden. De F-lite is de eerste, gevolgd door de Kojak, de Panaracer Minit Tough en de Schwalbe Durano. De resultaten zijn in het staatje te lezen. Er worden per band en per druk vier metingen gedaan, twee van de ene kant, twee van de andere kant. De pendeltijden worden opgenomen tot tienden van een seconde en daarna gemiddeld.
De verschillen tussen de pendeltijden zijn steeds binnen 2%, in heel veel gevallen zelfs binnen 1%.
Na de test in de garage loop ik met de pendel naar een asfalt fietspad vlak bij ons huis. Daar blijkt dat de brede banden, zeg rond 50 mm breed, 7% korter pendelen dan binnen. De smallere banden zoals de Kojak en de Panaracer pendelen 10% korter. De metingen op klinkerbestrating zijn niet helemaal betrouwbaar, maar gemiddeld wordt de rolweerstand daar nog 10% hoger dan op asfalt.

Belangrijke conclusie is dat de F-lite nog steeds de lichtst lopende verkrijgbare band is. De Kojak doet het ook goed, al is de Durano nog iets sneller. De blauwe Michelin band loopt veel lichter, maar is niet te koop. De door velen geprezen Panaracer Minits Though doet het minder dan de Kojak en valt dus tegen.

Wat er valt er verder nog te zeggen? De 'geheime' testbanden presteren zeer veel beter dan de snelste in de handel verkrijgbare banden. Schwalbe is weer goed bezig. Deze experimentele banden ga ik nu onder mijn Quest leggen en in de dagelijkse praktijk aan de tand voelen.

7 opmerkingen:

Quezzzt zei

Wim waarom maakt F-lite geen 26 inch ( achter) banden ?

En die Michelin band die nog niet te koop is, komen die beschikbaar in 20 of 26 inch of beide ?

Het zou natuurlijk fijn voor velomobielen en ligfietsers zijn snelle banden met dezelfde presaties/eigenschappen van 1 soort/merk/model te kunnen krijgen.

GroundFlyer zei

Does this explain why Velomobiel have changed the default rear tyre on the QXS Carbon from the Kojak to the Durano?

Allium zei

Nice to see a tire test from you again but I must make my voice heard.
Why not use the specified max as the [max] comparisson value? I do know tires usually do not explode when you go over but maybe you are pushing the wider tires harder than the narrower ones and skewing the result?
Personaly when I go over recommended pressure I use tire width*pressure to compare.
50*6=300 != 32*8=256

On another note, your Duranos are ALOT faster than mine. I am guessing weight(different batches), mines at ~250 but it could also be temp(17 deg). I do use a narrower rim but the Durano is a narrow tire so I find it hard to belive that only it(the GP did great) will peform so badly with it.

Wim Schermer zei

Quezzzt,
De F-lites zijn oorspronkelijk als GoCycle ontworpen voor de GoCycle elektrische fiets. Die heeft 2 20 inch wielen, vandaar.
Groeten,
Wim

Wim Schermer zei

Quuzzzt,
De Michelin banden komen helemaal niet te koop, zijn alleen voor speciale projecten zoals de zonnewagenraces en Shell Eco Marathon.
Groeten,
Wim

Wim Schermer zei

Recumbenteer,
The Durano makes more miles, has a better puncture protection and is indeed faster.
Best regards,
Wim

Wim Schermer zei

Hi Allium,
I test normally up to one bar higher than the maximum advised pressure printend on the tire. For competition one bar extra gives hardly any risk and some tires are really faster than.

I tested the tires at 25 degrees Centigrade. That differs a lot with 17 degrees. And yes, a certain tire tested 2 years ago and the same tire out a new batch can give significent differences.
Best regards,
Wim