Het is weer zover, mijn Cateye computer in de Quest is er weer mee gestopt. Dat gebeurt vrijwel jaarlijks. Komt doordat de brede banden de kabel op de veerpoot doorslijten. Ik heb geen zin dit weer te vervangen. Ik heb twee keuzes, de draadloze SRM gebruiken of één van de Garmin GPS ontvangers. De SRM geeft de snelheid weer in kleine cijfertjes, de cijfers voor vermogen zijn groter.
Prettiger is de oude Garmin Oregon 400. Midden op het stuur met in grote cijfers de snelheid en willekeurig welke andere gegevens als gemiddelde snelheid, de tijd enz. enz. Ik rij daar nu een aantal dagen mee en het bevalt me prima.
Betekent wel zo nu en dan accu's verwisselen en laden. Daar wil ik het nu even over hebben. Tot nu toe gebruik ik de MEC lader. Doet het goed maar het gebruik van de wat geavanceerder mogelijkheden is niet makkelijk.
Op zoek naar een geavanceerde lader kom je zeker uit bij de Maha Powerex MH-C9000. Deze robuuste lader vraagt heel veel toetsaanslagen voordat je kunt laden. Zo moet je bij iedere ingelegde accu intikken wat je wil, laden, ontladen, testen en herstellen. Heb je voor laden gekozen, dan moet je voor iedere accu aangeven met hoeveel Mah je de cel wil laden. Dat is best een gedoe. Kan dat niet makkelijker? Jazeker dat kan.
Ik kom, na aardig wat rondneuzen op het internet, uit bij de La Crosse BC-700.
Deze lader is veel kleiner, kan precies hetzelfde en vraagt veel minder toetsaanslagen. Een lijstje met eigenschappen:
Laadt tegelijk NiCad en NiMH AA en AAA oplaadbare accu's
4 mogelijkheden: laden, ontladen, herstellen, en testen
4 aparte LCD displays
Detectie van oververhitting om overlading te voorkomen
Te gebruiken van 100 tot 240 Volt
Ik heb het ladertje nu een tijdje in huis en het werkt fantastisch. Het is voor rond 25 euro te koop bij nkon.nl. Als je zo'n lader bestelt, bestel er dan ook de fantastische Eneloop 2000 accuutjes bij. Nu voor € 6,99 per vier in glitter uitvoering is een koopje. Hoewel nkon.nl een hele leuke webshop is, heb ik er geen aandeel in.
6 opmerkingen:
Voor de batterijtjes kun je ook, mits wat geduld, voor een prikje "precharged" AA en AAA-cellen kopen bij Aldi of Lidl. Ik gebruik de MAHA-lader: 't is wel wat knopjes indrukken, maar voor de rest een prima lader, voor wie wat tijd en energie wil steken in het ermee leren werken.
Van de week was ik ook op zoek naar een lader van Voltcraft, en daar kwam ik een 'bekend model' tegen op http://www.voltcraft.nl/batterijladers, namelijk de IPC-1L.
Ook te koop bij Conrad: http://www.conrad.nl/ce/nl/FastSearch.html?search=Batterijlader+IPC-1L&initial=true
Niet geleverd met Eneloops (op dit moment?).
Hi Theo,
Ik wist dat ze onder deze naam ook te koop zijn. Ook bij Conrad zijn ze met Eneloops leverbaar. Maar wel duurder dan bij nkon.nl.
Groeten,
Wim
Doorgesleten sensordraden van fietscomputers?
Ooit gedacht aan het verleggen van de draad of mogelijk dikkere draad nemen?
Bij mij heeft de band geen kans om bij de draad te komen omdat die bij mij aan de achterkant van de veerpoot loopt. Als de band daar wel kan komen, dan heb ik geen veerpoot meer over :D
De draad heb ik vervangen door iets véél degelijkers: gewoon 2-aderig rond snoer wat je voor 230V apparaten gebruikt. Overkill? Blijkbaar niet.
Ik rijd nu al jaren met dezelfde draad.
Nog steeds tevreden van je lader?
Birger,
Zeer zeker. Is vrijwel dagelijks in gebruik en werkt heel plezierig.
Groeten,
Wim
Een reactie posten