De afgelopen drie dagen was er een Tesla model S in Eindhoven te zien. Graag wil ik mijn benzine slurpende Audi S6 omruilen voor een volledig elektrisch rijdende Tesla.
Nou rij ik maar 7000 km per jaar met de auto, met de Quest 1,5 tot 2x zoveel, maar elektrisch rijden lijkt me zeer aantrekkelijk.
Daarom vanmiddag op naar de Tesla store in Eindhoven. Een rode Tesla model S staat er wel, maar er zijn zoveel bezoekers dat de auto aanvankelijk nauwelijks te zien is. Eindelijk kan ik even plaats nemen in de toch wel heel bijzondere auto.
In het interieur domineert een 17" beeldscherm, hetzelfde scherm als in mijn Apple MacBook Pro. Op dit ragscherpe beeldscherm wordt alles ingesteld en bediend. Waar normaal de klokken van snelheidsmeter en toerenteller te vinden zijn, is ook een beeldscherm aangebracht.
De geheel aluminium auto rijdt tussen 420 en 480 km op één acculading. Dit is dus de eerste elektrische auto met een serieus bereik. Ik heb de Tesla al anderhalf jaar geleden besteld en Tesla verwacht de levering van mijn auto rond juli komend jaar.
Komende maandag heb ik een afspraak bij de asfaltmolen van Dura Vermeer in Eemnes.
We hebben al gesproken over het juiste asfaltmengsel dus dat moet goed komen. Goed dat ik geen Trespa of ander gelijmd materiaal voor de bodem heb gebruikt. Asfalt wordt met een temperatuur van 160 gr. C. aangebracht. Dat willen kunststoffen of lijmen liever niet voor de kiezen krijgen.
14 opmerkingen:
Hoi Wim,
Mooi stukje techniek.
Ik zie op de laatste foto wel een heel bekend handeltje.
Die heb ik n.l. ook in mijn Mercedes zitten.
Hij is voor de cruise control.
Gr
Rob
Hi Rob,
Mercedes is, naast Toyota en Panasonic, medeaandeelhouder van Tesla. De hele stuurkolom is van Mercedes. Het motto is natuurlijk wat goed is moet je niet opnieuw willen uitvinden.
Groeten,
Wim
Ziet er mooi uit, hoe zit het met vervoer voor de Quest? Ik dacht dat sommige elektrische auto's geen trekhaak mochten hebben, ik weet niet hoe dat zit met dakdragers zoals jij die nu in gebruik hebt.
Groeten, Adri.
Hi Wim,
Ziet er mooi uit, en milieuvriendelijk op de koop toe.
Je zal er wel aan gedacht hebben, maar hoe zit dat met vervoeren van de Quest? Ik dacht dat sommige elektrische auto's geen trekhaak mogen hebben, ik heb geen idee hoe dat zit met dakdragers.
Groeten, Adri.
Hoi Wim,
misschien wel een beetje rare vraag maar waarom kiest iemand überhaupt voor een Audi S6 bij 7000km per jaar? Lijkt mij-omgerekend per km-nou niet echt erg kostenefficiënt.
Vraagje Wim,
jij vervoert de Quest nogaleens op een aanhanger achter de auto; Heeft de Tesla een trekhaak op de lijst met opties staan?
Dag Adri,
Er zitten aansluitpunten op het dak voor een dakdrager. Omdat op een gegeven moment dat niet duidelijk was, heb ik mijn eerdere reservering ongedaan gemaakt.
Ik heb de aansluitpunten nu zelf gezien.
Groeten,
Wim
Marcus,
De S6 had ik vanaf 2004 toen ik nog werkte en meer kilometers maakte. De hoofdreden om een snelle auto te hebben ligt in het gegeven dat ik maar met één oog kijk. Als ik tijdens een inhaalmanoeuvre moet besluiten dat ik dat beter niet had kunnen doen, heb je met een snelle auto de mogelijkheid om in enkele seconden de inhaalpoging veilig af te ronden.
Groeten,
Wim
Rowingvictor,
Nee, er zit geen trekhaak achter een Tesla. Geen enkele elektrische auto, zelfs geen hybride auto, heeft een mogelijkheid voor een trekhaak.
Gelukkig wel een mogelijkheid voor een dagdrager.
Groeten,
Wim
Hallo Wim,
Er is toch wel een hybride waar een trekhaak onder kan: Toyota Auris want heeft dezelfde carrosserie, dus trekhaak-bevestigingsmogelijkheid, als de Auris benzine en diesel versie.
Zelf heb ik overigens ook een hybride auto, geen benzine/electra maar benzine/lpg, met trekhaak.
Groeten,
Ful
Dag Ful,
Nee er zijn geen hybrides waar een trekhaak onder kan.
Soms zie je wel een trekhaak eronder, maar die mag alleen als fietsdrager worden gebruikt.
Argument is dat de electromotor niet is opgewassen tegen het zwaardere gewicht van een caravan oid, helemaal niet als ie ook nog eens een helling op moet.
Groeten,
Wim
Hallo Wim,
Idd geen caravan er achter natuurlijk, echter die Auris hybride is berekend op X-honderd kg belading (incl. in de bergen!). Of die X-honderd kg in de auto zit of er achter hangt merkt zn aandrijfunit niet, dus kan gewoon met name als je - tbv extra veiligheidsmarge- in het vlakke NL blijft.
Hybride op LPG mag ook niet van Toyota, maar wordt ook gewoon gedaan, wordt'ie 2 x zo zuinig van: 1 op 40 qua benzineprijs, en als bonus geen extra LPG-wegenbelasting.
Kzit toevallig Autoweek te lezen waarin de lancering staat van een officiele hybride caravantrekker:
http://www.autoweek.nl/nieuws/21562/scherpe-prijs-mitsubishi-outlander-plug-in-hybrid
Groeten,
Ful
Je kunt je afvragen of een Tesla model S milieuvriendelijker is dan een benzineauto bij 7000 km/jaar. De accu verliest jaarlijks wat capaciteit ongeacht het aantal kilometers. Na 8 jaar of 56.000 km is zo'n 25% van de accucapaciteit verdwenen bij de Tesla.
De accu in de tesla is gigantisch groot om tot het bereik te komen (in de praktijk halen de meeste mensen zo'n 330 km met de 85 kwh accu geloof ik). Ik hoop dat ze die accu milieuvriendelijk kunnen recyclen.
Ik heb de Tesla zelf trouwens ook gereserveerd. Ik neem de kleinere 60 kwh versie.
Hi Kris,
Het zou inderdaad kunnen zijn dat het milieu voordeel bij zo weinig kilometers beperkt is bij de Tesla.
Als je op het Tesla forum kijkt halen de gebruikers gemiddeld iets boven de 400 km. Bij een langzame rit hebben ze recent ook 400 mijl gereden op één lading.
Ik wil gewoon geen benzine meer verbranden.
Tenslotte vind ik de techniek en de auto prachtig.
Groeten,
Wim
Een reactie posten