zondag 19 november 2023

Test Continental Contact Urban met butyl en TPU binnenband

Mark van Driel wil graag weten of de TPU binnenbandjes in een Continental Contact Urban 32-406 lichter lopen dan de standaard butyl binnenbanden. De TPU binnenband van Ridenow is maar 26 gram tegen 70 gram voor de aloude Schwalbe SV6a. 


De Continental Contact Urban 32-406 is na mijn test van vorig jaar de lieveling geworden van velomobiel rijdend Nederland. En terecht, met een pendeltijd van 67,1 seconden loopt deze band, zeker in relatie tot zijn beperkte breedte van 32 mm, heel licht.


De Contact Urban is opgepompt tot 7.0 bar 36 mm breed en steekt 31,4 mm boven de velg uit. De band is een draadband maar gelukkig niet zo taai als de Contact. Eerst test ik de butyl binnenband, de bekende Schwalbe SV6a.


De pendeltijd van de butyl binnenband is op zijn snelst 63,6 seconden. Je zou verwachten dat deze tijd heel dicht bij de 67,1 seconden zou moeten liggen zoals die vorig jaar is getest. Er is evenwel een verschil in de velg. Vorig jaar is getest met de 19 mm brede velg, nu met de 25 mm. Uiteraard kan in een jaar ook de compound iets gewijzigd zijn, maar de breedte van de velg is vrijwel zeker bepalender.
Tot 35 mm brede banden lopen lichter op een 19 mm velg, boven 35 mm is de 25 mm velg sneller. Dit wordt veroorzaakt door de kromming van de wang van de band. Die is bij de 19 mm velg boller en kan dus beter inveren. Bij de 25 mm velg is de wang rechter en zal minder makkelijk inveren.


Opvallend is dat het verschil tussen 6,0 en 7,0 bar maar 0,1 seconden bedraagt. Vorig jaar was dit met 1 seconde verschil ook al heel gering.


Het TPU bandje, geen rubber maar een polymeer, is een vreemd geval. De Chinezen hebben dit bandje gemaakt en hebben bedacht dat het ventiel aan de buitenomtrek van de band moet komen. Gekke Chinezen toch.


De afwerking van het bandje is matig. Bij 7.0 bar wil de pompkop er makkelijk vanaf springen. Je moet 'm goed vasthouden om dit te voorkomen. Je krijgt de pompkop niet over de witte nylon huls en vastklemmen op de veel dunnere schroefdraad gaat ook niet goed. 
Een opvallend iets is dat de lijmlaag waarmee de ventielbasis op de band is gelijmd grotendeels los is geraakt. Hoe dit zich op langere termijn houdt is de vraag. De bandjes kosten bij AliExpress maar enkele euro's.


De pendeltijden zijn nauwelijks korter dan met de SV6a banden. Bij 7.0 bar is het verschil met 0,2 seconden verwaarloosbaar. Opvallend is dat de band op 6.0 bar 0,7 seconden langer pendelt dan op 7.0 bar.


De TPU binnenband levert geen snelheidswinst op. Daarnaast moet je de band zeker elke 2 weken oppompen. Dit is met de butyl band gemiddeld een keer per 4 weken. Dan de vraag of TPU binnenbanden lekbestendiger zijn. De fabrikant claimt dit niet, dit in tegenstelling tot de Foss binnenbanden waar je spijkers dwars doorheen kunt steken zonder dat er lucht ontsnapt. Helaas zijn de Foss binnenbanden vaak niet te krijgen op AliExpress.


7 opmerkingen:

Reinier | Intellifiets zei

Dank je Wim voor het testwerk.

Piet zei

Bedankt voor je testwerk Wim,

Altijd mooi om de banden op deze manier te kunnen vergelijken

Konstantin zei

Hello Wim,
i just came across your tire-pendulum while searching for information about the Tufo S3 20" Road tubular tire with 26 mm width.
I am currently building a tire pendulum as well to test 20" tires for our high efficency car for Shell-Eco-Marathon.
The Tufo S3 20" road sounded pretty prommising to me due to the high max. pressure of 15 bar.
The problem happens to be to find the right rim (with a reasonable price) as I found out, so I just wondered about what rim you used for the tubular tire.
What was the reason that you only tested the Tufo tubular tire with a max. pressure of 10 bar?
I was supprised about the "bad" result from the Tufo tubular tire regarding the rolling resistance in your test.
Do you have any idea why this tire was that "bad"?
Due to the same pressure range and a wider width the Tufo S3 20" Road with 26 mm width should roll better than the one with 20 mm width you tested if i am correct. Do ,you (theoretically) agree?
How do you measure/calculate the distance traveled by the tire or how else do you calculate the rolling resistance factor?

Sorry for all these questiones. I appreciate your work creating this list and publishing it!

Thank you in advance!

Greetings from Munich,

Konstantin



Wim Schermer zei

Hello Constantine,
High pressure doesn't say everything. Many tires have an optimal pressure that is approximately 1 bar below the maximum. The higher the pressure, the more the bicycle is vibrated by bumps in the road. This results in the proper laminar air flow being disturbed.

I tested the Tufo with 19mm rims. I tested it up to 10 bar because I have no pump that goes higher. However, I think that the tire is not or hardly faster at 15 bar.

The band did indeed perform poorly. This is largely caused by the hard compound and the thick tread, which is difficult to deform under load.

I do think that the 26mm version will run lighter.

I take the measurements with the pendulum on specially made aluminum gutters that contain an asphalt mixture that is used on cycle paths. I measured some Michelin tires, including the Michelin radial tires and the tires with the blue sidewalls. It is precisely known what its rolling resistance is. From this I derive all other bands in comparison.

You should do a test with the GoCycle tires. They run very smoothly, just look at the tables.

Regards,
Wim

Konstantin zei

Hello Wim,
thank you very much for your response.
I search for a replacement for the michelin radial tire because we only have one left and I have found no way to get new (used) ones sadly and they are not produced anymore. (Do you hava a idea who would be able to sell used michelin radial tires to us?)
As alternative we currently use the 35-406 blue flange tires on our front axle.
Where do you have the rolling resistance from the michelin blue flange tires and the michelin radial tire from? Can you share your source?
That would really help me a lot.
Thank you very much!

Best regards,

Konstantin

Wim Schermer zei

Hi Konstantin,
I do not know who has de black radial tire of Michelin for sale now. I think no one has.
I found the rolling resistance of Michelin tires in their original spec sheets. These figures I use to compare every other tire I tested.
Best regards,
Wim

Hans van vugt zei

I do have some new and just radial michelen tires just contact me at info@elan.cc