Een forse verkoudheid levert me al een dag of vier flink hinder op. Als ik al zin in fietsen heb, merk ik dat dat niet echt lekker gaat. Steeds een zakdoek bij de hand houden om er niet als een kleuter met snotneus uit te zien is makkelijker in de luie stoel dan in de Quest.

Verder hou ik me bezig met het inkopen van lagers en stangkoppen voor de VeloTilt. Dit zijn metalen uitvoeringen van dezelfde stangkoppen waarmee de achterdemper in de fiets zit. De metalen uitvoering is nodig om de grote krachten van de kantelende wielophanging over te brengen op het tilting mechanisme. De wiellagers zijn twee-rijiige hoekcontactlagers met een diameter van 47 mm. Heel wat forser dan de enkel-rijiige voorwiellagers van de Quest (28 mm) of zelfs de achterwiellagers die 32 mm in diameter zijn. Per wiel zijn er twee lagers nodig. Die zullen dus wel heel blijven :).
Ook verzamel ik voor Tesla de nodige papieren voor de op 11 november af te leveren Tesla Model S. Zowel de carport als de laadfaciliteiten zijn aangelegd. Nu nog de Audi verkopen.
5 opmerkingen:
Dag Wim ,
Dat ziet er goed uit , wel even opknappen voor de LeL
Beterschap Matthijs
Dag Wim,
Jullie fruitoogst is heel wat groter dan de onze!
Beterschap!
Groeten, Adri.
Beterschap!
Hoe zit dat met die grotere lagers waarover je het hebt Wim ?
Rollen grotere lager diameters ook met minder weerstand zoals grote wielen dat doen ?
En een dubbele rij ? Dat is toch ook dubbele rolweerstand van de kogeltjes of is dat weer gunstig omdat de druk op de kogeltjes dan afneemt ?
Quezzzt,
Een groter lager loopt in principe iets lichter. De drukverdeling door grotere kogels op een groter contactvlak is iets gunstiger. In de VeloTilt zit per wiel maar één lager, in de Quest per voorwiel 2 en in het achterwiel zelfs drie lagers. Drie grotere lagers in plaats van 7 kleinere leveren een beetje minder weerstand op. Maakt allemaal niet heel veel uit. Lagerweerstand is sowieso maar een kwestie van ruim minder dan een procent in vergelijking met rol- en luchtweerstand.
Groeten,
Wim
Een reactie posten