Schwalbe Marathon Racer
Dit 404 gram wegende bandje is met € 17,50 een heel betaalbare band. Mooi profiel en heel makkelijk om te leggen en weer te demonteren. De breedte is 40 mm en past daarmee op vrijwel alle velomobielen en andere (lig)fietsen. Deze banden kunnen uiteraard niet zo compact worden opgevouwen als vouwbanden. In een velomobiel is dit geen probleem. De pendeltesten leren dat het bandje redelijk goed kan meekomen met de gevestigde orde. De lekbestendigheid is veel beter dan bijv. de Shredda's. Ook nu weer blijkt dat een band hard oppompen zinloos is. De rolweerstand van de Marathon Racer op 6.0 bar is hoger dan op 5.0 bar.
De Shredda 40 mm is voor veel fietsers een goede keus. Loopt 15% lichter dan de Marathon Racer en heeft de goede breedte vol voldoende stuuruitslag. In de tabel bovenaan zijn de eerder geteste Shredda's rood gekleurd, de nu geteste Shredda en Racer banden zijn blauw gekleurd.
De Shredda 50 draadband loopt duidelijk lichter dan de Shredda 40 mm. Ook deze draadband loopt was zwaarder dan de eerder geteste Shredda vouwband. Maar zoals gezegd, de prijs is bij Velomobiel.nl rond de helft lager.
4 opmerkingen:
Nu zou er nog iemand moeten zijn die vaststelt hoe het zit met de lekbestendigheid(s claims) van banden.
Dat kan natuurlijk alleen door de banden te beschadigen en gaat natuurlijk niet gebeuren.
En niet eens onbelangrijk voor wedstrijd rijders. Een lekke band tijdens een wedstrijd is funest voor het registreren van prestaties.
"Al is de band nog zo snel, een lek stopt hem wel" :-)))
Hi Wim,
In eerdere bandentesten waren de draadbanden altijd superieur qua rolweerstand t.ov. vouwbanden. Bij de Shredda is dat andersom. Heb je een verklaring daarvoor?
Groet, Richard
Het zit vooral in eenvoudiger constructie van deze goedkopere banden. Ook de compounds zijn simpeler.
Vroeger waren draadbanden meestal even duur dan vouwbanden en waren basis opbouw en rubbermengsel vaak gelijk.
Duidelijk Wim!
Een reactie posten