zondag 12 april 2020

Xiaomi Mijia elektrische bandenpomp


Een dubbele scoliose, dat is een S-vormige vervorming van mijn ruggengraat, gratis en voor niets van mijn ouders meegekregen, leveren pijn in mijn onderrug op. De vervorming belast de tussenwervelschijven onregelmatig en de onderste vijf tussenwervelschijven zijn ieder aan één kant 35% ingedrukt. De uittredende zenuwen naar mijn linkerbeen worden soms beklemd. 5 hernia's op een stapeltje is geen gemak.


Vooral het oppompen van fietsbanden is een kwelling. Thuis gaat dat snel en makkelijk met de compressor. Onderweg is dat andere koffie. Ik heb maar heel zelden een lekke band, maar als ik er onderweg een krijg word ik er niet vrolijk van.

De cijfers zijn in werkelijkheid wel compleet
Elektrische minicompressors zijn er in vele soorten, maten en prijzen. Vorig jaar schafte ik er een aan in een Kickstarter initiatief van Norshire. Kickstarter en ook Indigogo zijn internetplatforms waar ontwikkelaars van nieuwe producten hun spullen aanbieden. Je betaalt vooraf en moet dan hopen dat de ontwikkelaar zijn product afmaakt en verstuurt. Helaas komt, een half jaar na de beloofde leverdatum, de Norshire pomp niet. Norshire verkoopt de pomp inmiddels wel via Amazon, maar laat de duizenden bestellers in de kou staan. Ik ben, net als velen, opgelicht. Helaas gebeurt dit vaker, mij nu al drie keer. Ik zal niet gauw meer iets op Kickstarter of Indigogo bestellen.


Omdat ik toch een elektrisch pompje wil hebben struin ik het internet af. Daar wordt de Xiaomi Mijia door vele honderden gebruikers zeer goed beoordeeld. Op AliExpress bestel ik er één voor rond 36 euro, inclusief verzendkosten. Al binnen twee weken is het apparaatje in huis.
Het is een heel fraai in aluminium uitgevoerd pompje dat tot 10,3 bar kan pompen, ruimschoots voldoende dus. Er zit een Chinese handleiding bij die voor mij ... Chinees is. De werking is evenwel simpel. Er zitten vier voorgeprogrammeerde standen op voor fiets, scooter, auto en strandballen. Er zit een vrij programmeerbare vijfde stand op waar je zelf de druk kunt instellen in bar en PSI.
Het pompje stopt automatisch op de ingestelde waarde.
Het apparaatje is voorzien van een li-ion accu en kan met het meegeleverde USB kabeltje worden opgeladen.


Het pompje is voorzien van een heel kort slangetje van maar 20 cm. De standaard nippel is een autoventiel met een opzetstukje voor een Frans ventiel. Dit gaat niet werken voor de Quest. Bij een lekke band ligt de fiets op zijn kant en het pompje kan liever niet aan het korte slangetje blijven bungelen. Het pompje moet op de grond kunnen liggen. Ik knip de nippel van het pompje eraf en verleng de slang tot rond 80 cm. Aan het eind bevestig ik een nippel voor een Frans ventiel die goed klemt. De metalen klemmetjes voor de verlenging wikkel ik in een stukje zelf vulkaniserend rubber zodat deze het display niet kunnen beschadigen.


De oorspronkelijke nippel wordt normaal in het gat met rode rand gestoken en fungeert als aan/uit schakelaar. Ik neem een stukje rubber slang van 11 mm dat de functie van het oorspronkelijke ventiel als schakelaar overneemt. Tijd om eens een band op te pompen. De beide voorbanden van de Quest zijn voorzien van dikke GoCycle banden. Het pompje gaat snorrend aan de gang. Na 1 minuut is de druk 1,3 bar, na 2 minuten 2,7 bar, na 3 minuten 3,8 bar. Na 4 minuten en 15 seconden is de druk 5 bar.
Voor nood hoeft de band natuurlijk geen 5 bar druk te hebben, 3,8 bar is ook prima. Die druk wordt al bereikt na drie minuten.


De nog veel grotere 26" achterband van de Quest, de Schwalbe Allmotion, staat nu op 1 bar. Na 1 minuut staat ie op 2,1 bar, na twee minuten op 2,9 bar, na 3 minuten op 3,7 bar en na 4 minuten op 4,2 bar.
Met 2,9 bar en dus ruim twee minuten pompen kun je al verder.


Het geheel is keurig op te bergen in het meegeleverde buideltje. Samen met de nieuwe lange slang en de nippel weegt het pompje 525 gram. Dat is 435 gram lichter dan de 960 gram zware SKS Air X-Press pomp met omvangrijke anti-rammel verpakking.



9 opmerkingen:

Tom zei

Ga je dit ook in je winkel verkopen?

Wim Schermer zei

Iedereen kan zo'n pompje zelf bestellen dus dat heeft niet zoveel zin.

Theo Z zei

Wim, ik begrijp dat je er inmiddels mee kan werken. Maar ik vermoed dat de (Google) Translate en/of Myna Translate apps je ook kan helpen met de vertaling.

Wim Schermer zei

Google translate > camera, kan de teksten lezen en vertalen.
Maar de bediening is zo simpel dat ik de Chinese tekst direct hebt weggekieperd.
Daarnaast staan er op YouTube allerlei demo's.

Kevin zei

Deze is dus wel beter! Heb een tijd terug ook zo'n pompje gekocht met het idee 'm te reviewen, maar ben snel teruggehold naar een gewone SKS.
Ik rijd met 6,5 bar in m'n voorbanden en het kostte twintig minuten om tot 6 te pompen. Met verschillende drukken in de voorbanden rijdt de DF niet lekker, dus tegenwoordig heb ik gewoon een extra zaklamp/telefoonaccu :-)

Kees van Malssen, oud-voorzitter NVHPV zei

Hoi Wim,
Ik heb ook een aantal keren gekeken naar dit soort apparaatjes, maar vanwege hoe lang het duurt nog steeds niet aangeschaft. Maar goed, ik heb dan ook geen 5-voudige hernia en kan gewoon pompen.

Voor in de Quest zou het kleinere volume (gewicht boeit me daar minder) een pluspunt zijn. Maar ik vraag me wel af: hoeveel banden (stel: voorband, 42 mm, 5 bar) kun je met 1 acculading oppompen? En hoe lang duurt het voor de accu spontaan leeggelopen is? Want ik heb eigenlijk erg weinig lekke banden en dan wil je niet dat dan net de accu leeg is.

Wim Schermer zei

Dag Kees,
Volgens de Chinese beschrijving moet je 8 fietsbanden kunnen oppompen met één lading. De li-ion accu loopt wel heel langzaam leeg. Ik schat in dat er na een jaar nog wel twee tot drie banden mee kunnen worden opgepompt. Elk half jaar het pompje een paar uur aan de USB lader is denk ik wel verstandig.
Ik ben vooral blij dat ik die grote pomp niet meer aan boord heb. Als je die niet heel royaal inpakt in anti-rammel spul hoor je het kreng op slecht wegdek altijd.

Unknown zei

Wat betekent het als het rode lampje gaat branden?

Wim Schermer zei

Dan moet ie opgeladen worden. Hij pompt nadat het rode lampje brandt nog een flinke tijd door.