zondag 5 september 2021

Kettingtandwielashouder in Quattrovelo QV


Marco Loogman, een Velomobiel.nl Quattrovelo rijder schrijft me het volgende:

Ik heb een interessant experiment gedaan, namelijk een deelbare ashouder ingebouwd in mijn Quattrovelo, op de plaats van het achterste kettingwiel (de Quattro heeft er twee). Normaal zit daar een groot vast wiel van 10 cm. Met zo'n groot wiel krijg je last van het wringen van de ketting naar de derailleur, wat lawaai geeft, slijtage en beroerd schakelen. Dat is nu opgelost doordat er nu een kleiner wieltje zit wat ook nog kan schuiven. Het loopt veel stiller en schakelt beter. Ik moest alleen wat vulplaatjes van 2 mm plaatsen aan weerskanten, en een paar nieuwe gaten boren. Ik ben er tevreden over, ik ben al weer toe aan het 3e paar O-ringen.

Dat is een interessante toepassing van de deelbare kettingtandwielashouder. Normaal gesproken worden deze ashouders gemonteerd in de Quest en Strada. Met wat aanpassingen ook in andere fietsen.
Dat Marco al aan zijn derde paar O-ringen toe is bewijst dat de ketting in bepaalde versnellingen nog steeds niet helemaal in lijn ligt met de derailleur. Dat is niet makkelijk te veranderen. Gelukkig zijn de O-ringen nu makkelijk te vervangen.

Geen opmerkingen: