zondag 17 juli 2022

Bandentest Continental Contact Urban, Vredestein Perfect Moiree 35 en Tireglider

Nieuwe standaard DF, A7 en Snoek band? 
3 km/h sneller dan Contact Speed!

Wie een nieuwe DF, Snoek, A7 of willekeurig welke nieuwe velomobiel bestelt krijgt deze standaard uitgerust met Continental Contact Speed banden. Bij de laatste test kwam deze band er matig tot redelijk uit, zeker geen hoogvlieger. De moderne velomobielen kunnen niet uitgerust worden met de comfortabele en snelle GoCycle banden. Veel eigenaren van deze nieuwe generatie velomobielen zoeken soms vertwijfeld naar snelle en comfortabele banden. Tot nu toe lukte dat niet, of ... nu toch wel?


Een van die al lang naar een comfortabele en snelle smalle band zoekenden is Mick Leemans. Hij kocht voor een klein bedrag een groot aantal Vredestein Perfect Moiree 35 mm banden. Ook heeft hij enkele Continental Contact Urban banden. Dit zijn banden voor speed pedelecs en andere elektrische fietsen.
Opvallende specificatie is 180 TPi. Dat is normaal een kenmerk voor snelle en meestal ook dure banden.
Of ik de beide banden eens wilde pendelen, vooral omdat de Urban banden rond 20 euro per stuk kosten.
Zaterdagmorgen komt Mick met de vier banden in twee tassen met de roeifiets aan op De Woude.


Eerst pendelen we de Contact Urban. Het effectief 33,7 mm brede en ook 33,7 mm hoge bandje legt makkelijk zonder hulpmiddelen om. Het gewicht is met 280 gram redelijk laag. Er wordt een maximale druk van 7.0 bar opgegeven. We gaan pendelen met 5.0, 6.0 en 7.0 bar.

Al bij de eerste test staan we beide verbaasd over het lange pendelen van de Urban Contact. Na 5 proeven op 7.0 bar komt er een gemiddelde van 67,1 seconden uit. Dat is spectaculair voor zo'n smalle band.
Op 6 bar pendelt de Urban maar 1 seconde korter, 66,1 seconden dus. Zo mogelijk nog spectaculairder.
Op 5.0 bar pendelt de band 63 seconden, nog steeds heel heel goed.
Bij alle drukken pendelt de Urban 11 seconden of 20% langer dan de Contact Speed.
Nou rij je met deze Urban banden geen 20% sneller. De rolweerstand bepaalt bij ongeveer 30 km/h rond 50% van de totale weerstand. De snelheidswinst is dus 10% als je rondom Urban Contact banden hebt.
Rij je mooi 33 km/h met de Urban Contact en 30 km/h met de Contact speed met precies dezelfde inspanning. Zouden de mannen van Velomobiel.nl en InterCitybike zich dit realiseren?
Rij je veel harder dan 33 km/h dan wordt de winst van de Urban Contact uiteraard minder doordat bij hogere snelheid de luchtweerstand een grotere rol gaat spelen.

De ontwerpers van de Different, Piet Kunis en Jan Reus hebben gekozen voor de mogelijkheid van 3 GoCycle banden. De rolweerstand is 39% lager dan van de Continental Contact Speed die standaard op de meeste velomobielen - moet - worden gemonteerd. De Different rijdt bijna 36 km/h waar een DF, A7 of Snoek met dezelfde inspanning 30 km/h rijden.
In mei testte ik de 26" achterband van de Urban Contact. De 50 mm brede versie kwam al bijna op het niveau van de 5 mm bredere Schwalbe Almotion. Al met al is Schwalbe kennelijk niet meer geïnteresseerd in de velomobiel markt.


Mick wilde ook de Vredestein Perfect Moiree pendelen. Ik kan me herinneren dat dit voorheen al een trage band was. De Moiree is met 434 gram erg zwaar voor een 406 band. De band is 34 mm breed en 32 mm hoog. De band legt makkelijk om maar het oude probleem dat de band niet goed rond loopt is nu ook weer aan de hand. Voor het pendelen maakt dat niet uit, prettig rijden doet het evenwel niet.


De eerste pendelbewegingen laten geen twijfel. We zien direct dat dit dramatisch slecht is. Op 6.0 bar, een halve bar harder dan de maximum opgegeven druk van 5.5 bar, staat de pendel al bij 43,7 seconden stil. Op 5.0 bar wordt dat 42 seconden en op 4.0 bar wordt het een tergende 38,9 seconden. Het oordeel is snel geveld, de Vredestein Perfect Moiree 35 is een trage en zwaar achterhaalde band die helemaal onderin de lijst eindigt.


Veelvuldig wisselen van banden en met het testen van banden gebeurt dat heel vaak, is niet het prettigste deel van het karwei. Op de site van Saukki zag ik een stukje over de Tireglider. Hij bleek daar handig mee om te gaan. Het stukje plastic in Engeland besteld, en inderdaad, het werkt best makkelijk en snel. Het beschadigt de binnenband niet zo makkelijk als een gemiddelde bandenlichter. Een aanrader dus.










 

14 opmerkingen:

Mark van Driel zei

3 km/h (of 2 km/h bij alleen de voorbanden) cadeau krijgen bij de overstap van CCS naar CCU is wel gigantisch! Ik ben heel benieuwd hoe beide banden presteren als ze ingereden zijn. Ik heb een setje CCS met 2 x 1000 km liggen en ook nieuwe CCS (van 2022 zonder reflectie) en ook nieuwe en ingereden Schwalbe Ones. Zal ik die binnenkort even langsbrengen om ook te testen? Dan komt er wel een heel compleet beeld van smalle, betaalbare 406 banden.

Mark van Driel zei

Nog een kleine toevoeging: is de snelheidswinst van 10% niet wat gunstig ingeschat? Ik zou eerder denken dat je 10% minder vermogen nodig hebt om dezelfde snelheid te halen. Om 10% sneller te gaan heb je volgens mij een stuk meer dan 10% meer vermogen nodig. Of zit ik er helemaal naast?

Anoniem zei

Ja das gilt nur für "langsames" fahren. 30-40 km/h Pendel ist nicht echter asphalt. Die schnellsten sind Pro One

Anoniem zei

Kannst du auch mit Latexschlauch testen ?

Corn-Dolly zei

Bedankt Wim. Precies de test waar ik benieuwd naar was. Dat wil zeggen de halve test. (de uitslag van de Moiree was mij allang bekend. Waardeloze band, Voelt alsof je lijm aan je banden hebt.)

Een paar weken geleden zag ik de Conti URBAN bij Intercitybike. Verkrijgbaarheid van banden in het algemeen gaat met horten en stoten begrijp ik. Mijn favoriet is natuurlijk de GO-cycle (Op mijn voormalige Quest 491), dat wil je graag horen, maar die passen niet onder mij DF-XL Ik heb mij daar bij neergelegd. Hopelijk kan jij dat ook ;-p

Mijn tweede favoriet Swalbe durano+ is niet of nauwelijks meer te krijgen, dus al weer een paar jaar ben ik behoorlijk tevreden met de Conti Speed. Redelijk vlot voor mij. Zelden lek, gaat zo'n 4000-6000 km mee bij mij. Goed voor een halfjaar probleemloos fietsen. Ik ben niet zuinig op een band, zodra hij hij teveel slijtage vertoond dank ik hem af (na halverwege een keer omgedraaid te hebben). Niet tot op de draad versleten maar te veel kans op steentjes vreten in dat stadium en dus lekrijden. Kan ik niet hebben op mijn dagelijks commutertochtjes van 60 km.

Nu zoek ik dus een alternatief. Marloes heeft de wissel naar Conti Urban al gedaan. Het verschil was enorm. Maar ze kwam van Swalbe marathon af...tja.
Ik heb de planning deze herfst over te stappen op de urban. Rondom denk ik. Heb nu nog een Grandprix achter maar voor de winter verwissel ik die meestal (voor meer grip en lekbestendigheid) altijd voor een marathon....ehh...plus. Sorry. Ik wil niet in het donker en kou in the middle of noware op een winderige dijk in een natte vieze achterwielkast grutten. No thanks. Niet goed voor mijn gezondheid heb ik 1 keer ondervonden. Ik sleep in die donkere maanden zelfs een compleet extra voorwiel mee, zodat ik die slechts hoef te verwisselen bij lekrijden met een schroefje. Het voordeel van open wielkast ;-p

De Urban lijkt mij lekbestendig genoeg EN voldoende grip te hebben. Daarbij nog lichtlopend ook, wat kan ik meer wensen? Nou een test om dat lichtlopende te bewijzen.
Bij deze meer dan goed voor mij door deze check doorlopen dankzij jou inspanning. Mijn dank is ongelofelijk groot.

Theo van Goor

Reinier | Intellifiets zei

Mijn eerste ervaring met de Urban is positief. Ik reed voorheen met de contact speed in mijn DF XL. Ik zal de komende weken proberen om een vergelijking te maken tussen beide banden aan de hand van metingen met een vermogensmeter. Resultaten zal ik op mijn blog publiceren. Vooralsnog heb ik helaas weinig tijd. Mick en Wim, bedankt voor het onder de aandacht brengen van deze band!

Bastiaan Welmers zei

Van de Moiree vraag ik me vooral af of het misschien een redelijk (goedkoop) alternatief is voor de winter. Want in winteromstandigheden kunnen de kaarten weer heel anders liggen, veel banden worden dan veel trager en lekbestendigheid en grip zijn dan veel belangrijker dan in de zomer.

Rowing Erwin zei

Naar aanleiding van de bovenstaande test ben ik een paar weken geleden overgestapt van ccs naar ccu. Op de dag van de wissel met beide banden 3 rondjes van 5km gemaakt op 6 bar bij 27 graden. Bij de ccs vond kwam ik uit op 108, 105 en 110 Watt per ronde van 31,4 km/u gemiddeld. Bij de ccu kwam ik uit op 106, 107 en 108 Watt per ronde van 31,5 km/u gemiddeld.

Conclusie een splinternieuwe ccu is op een DF XL vrijwel even efficient als een ingelopen ccs (8000km). Mijn CCS was rondom glad gesleten, maar de overgebleven rubber laag was nog dik genoeg.

Ik verwacht wel dat de ccu sneller zal worden naar mate die meer kilometers heeft gedraaid.

Rowing Erwin zei

Later op de avond de ccu bij 7 ipv 6 bar getest in het donker bij 22 graden en minder wind. Kwam toen uit op 112 watt bij 31,5 km/u gemiddeld. De volgende dag nog een keer op 7 bar bij 29 graden met zon op het hete asfalt. Ik kwam toen uit op gemiddeld 103 Watt bij 31,6 km/u. De winst zit hem dan op het gladde asfalt deel, namelijk 10 watt verschil met de dag ervoor t.o.v. de 6 bar. De windsterkte en richting was beide dagen overdag hetzelfde.

De ronde van 5km bestaat uit 1/3 ruw asfalt, 1/3 gemiddeld ruw asfalt en 1/3 glad asfalt.

Wim Schermer zei

Met 8000 km is een band niet 'ingelopen', dan is ie vrijwel versleten. Vrijwel geheel versleten banden vergelijken met een splinternieuwe heeft m.i. niet zoveel zin.

Arjen zei

Waarom zitten die gaatjes in die Continental Urban? Als hij wat inslijt gaan ze vol zitten met gruis en kerfjes, dat lijkt me wat betreft de lekbestendigheid niet handig.

CapoJan zei

Ik gebruik al een poosje CCU. 50-407 op de oude Thorax Tangens trike (sinds oktober 2020)en 42-406 (past net) (sinds maart 2021) op de E-Orca. Snelheid is voor mij van ondergeschikt belang, maar tot op heden heb ik er nog geen lekken mee gehad, de slijtage lijkt erg mee te vallen en de zijdelingse grip is naar mijn gevoel prima. Daarnaast zijn ze ook comfortabel: weinig trillingen en weinig rolgeluiden.
Alles samen de positieve punten van de vroegere Schwalbe Trykers zonder de nadelen ervan (kwetsbaar en snel versleten).

Amadee zei

Wat ik mij afvraag is de keuze in de wielmaat bij ontwerpen van een velomobiel. Is er wel eens gekeken naar een ontwerp met 28 inch wielen?

Reinier | Intellifiets zei

@Amadee, Natuurlijk is daar wel eens naar gekeken. Diverse velomobielen hebben al 28 inch achterwielen. Echter, voor voorwielen is het niet handig omdat ze te groot zijn om binnen de fiets te plaatsen. Je moet dan de fiets groter maken, maar dan kun je er weer niet overheen kijken. Moet je hoger gaan zitten. Kortom, je kunt een klein beetje winnen in rolweerstand, maar je verlies heel veel in aerodynamica. Fietsen met wielen buiten de stroomlijn zijn bijna altijd in het nadeel qua aerodynamica, je ziet ze in de praktijk niet (geloof dat er wel enkele bestaan)