Tegen de middag laad ik de Quest helemaal vol met banden, fietspomp en een spuitbus gele verf. De banden die vandaag zullen worden getest zijn:
-Vredestein HPV
-Schwalbe Kojak
-Primo Comet 1.75
-Avocet Freestyle Carbon 12
-Tioga Comp Pool (referentie)
Na drie kilometer kom ik er achter dat ik mijn lange meetlint ben vergeten. Back home dus. Geen ramp, het is werkelijk prachtig zonnig weer met een windje 3 Bft uit het oosten.
Om half 12 ben ik bij het viaduct over het Noordhollands kanaal bij De Woude. Ik heb een compleet testprotocol gemaakt dat zal bestaan uit 21 rolproeven. Eerst wil ik vaststellen of er verschillen in uitrol afstand bestaan tussen de vorige serie tests en de tests van vandaag. De verschillen die ik vandaag vast stel zullen een correctiefactor opleveren, die zal dienen om alle banden onderling te kunnen vergelijken.
Daarom eerst 3 runs met de nu standaard gemonteerde Avocet banden op 6 bar. Dan maak ik 3 runs met de beide voorbanden op 7 bar. Ik heb nog geen uitloop lengten opgenomen, maar ik kan nu al verklappen dat er tussen 6 en 7 bar vrijwel geen verschil zit. Ik kan dit alleen maar verklaren uit het feit dat een iets zachtere band onregelmatigheden in het wegdek beter opvangt en de fiets minder in beweging is.
Ik wil ook weten wat het effect van lichte binnenbanden is. Normaal rij ik met binnenbanden van 132 tot 148 gram. Bij Velomobiel.nl kocht ik een tweetal Schwalbe extra light binnenbanden van 95 gram. Ymte van Velomobiel.nl waarschuwt me wel voor de grotere lekgevoeligheid van deze binnenbanden. Bij een snee in de buitenband wil de binnenband er sneller uitpuilen. Alles heeft zijn prijs.
De volgende 3 runs leveren een spectaculair langere uitrol afstand op. Op het punt waar de helling overgaat in het vlakke, rij ik al één kilometer per uur harder, 22,7 km/u, dan met de normale biba's. Eén run levert zelfs een uitrol afstand op van 400 meter, iets langer dan de kortste run van de Tioga Comp Pool banden. Dit is maar liefst 25 meter meer dan het gemiddelde van 376 meter van dezelfde Avocet banden met de standaard binnenbanden. Omdat er tussen de runs enkele procenten verschil zit, maak ik totaal vijf runs, allemaal veel verder dan met de standaard binnenbanden. De verklaring hiervoor is minder makkelijk. Het gewichtsverschil kan het niet zijn, dat is maar 45 tot 55 gram per band verschil. Het is waarschijnlijk dat de makkelijker vervormbaarheid van een lichte binnenband het verschil maakt.
Ik rij opgetogen terug om de Tioga Comp Pool referentiebanden om te leggen. Maar..... dat hoeft niet meer, mijn mooie BBB Airraid fietspomp is gestolen. De banden liggen er nog wel. Teleurgesteld fiets ik naar huis om een nieuwe pomp te kopen.
De BBB Airraid pomp is opgevolgd door de Airraid II. De prijs is lager geworden, de kwaliteit ook. Op 6 bar blijft de manometer hangen. Ik pomp nog drie slagen en de meter springt in één keer naar 6.7. Dit is waardeloos en ik breng de pomp terug naar Kroone Liefting in Limmen. Een tweede pomp heeft precies hetzelfde euvel, de verkoper stelt het zelf vast.
Ik bestel een professionele pomp. Die zal komende week wel binnen komen. Het testen is niet meer mogelijk, jammer.
Ik maak van de resterende tijd vanmiddag gebruik om de schuimkap onder de kap te monteren. Bij de vorige Quest kon dit niet omdat de richtingaanwijzers in de bovenbak zaten en de kap niet voldoende naar voren kon worden geschoven. De richtingaanwijzers, twee Luxeon LED's, zitten nu in de onderbak. Meer dan het plakken van twee stukken klittenband is niet nodig. Morgen kijk ik wel of ik zonder bezwaar met mijn knieën kan ronddraaien.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten