dinsdag 6 januari 2009

Marken - Waterland winterrit

Ik stelde Kees van Hattem in een reactie op zijn blog voor vandaag een stuk te gaan fietsen. Ik weet dan nog niet dat het een van de koudste dagen van het jaar zal worden. Om half elf staan Kees en Pé Koomen voor de deur. Zij zijn met - 7 C van huis gegaan en zijn wel aan een warme espresso toe. Ik kleed me snel om en gedrieën rijden we met - 5 C de vrieskou in. Twee laagjes kleding, een lang onderhemd en een dun overjasje is, behalve een dubbele dunne lange broek, alles wat ik aan heb. Mijn hoofd is heel goed ingepakt, mijn handen bedek ik met alleen race handschoenen. Met 32 km/u rijden we oostwaarts over de slingerende dijken tussen Graftdijk en Purmerend. Er is nauwelijks wind, maar de wind die we zelf maken levert een gevoelstemperatuur van - 20 C op. De beide lagen kleding zijn net genoeg, de race handschoenen zijn onvoldoende. Geen nood, er liggen normale handschoenen onder de stoel.
We zouden wat tracks willen verzamelen van enkele routes over een aantal mooie dijkwegen. Dat plan moeten we laten varen, het is hier en daar flink glad en de pittige vorst zal dat nog wel even weten te handhaven.
Via Purmerend en Monnickendam bereiken we het IJsselmeer. Schitterend, letterlijk! Het windloze, gestolde IJsselmeer levert een prachtig decor op en doet denken aan de ijspret van Breughel uit de zestiende eeuw. We zien Marken aan de horizon en mooie patronen van bevroren water daarvoor. Enkele durfals wagen het om langs de kant richting Marken te schaatsen. Bij Monnickendam staan een aantal historische ijszeilboten op het ijs. Jammer voor hen, er is geen wind. Na het maken van een paar foto's rijden we door naar Marken. Bij restaurant De Taanderij drinken we koffie, gewoon buiten in de zon. De dan nog 2 graden onder nul zijn totaal onmerkbaar. Ook hier maken we enkele foto's en worden wij op onze beurt door verschillende fotografen op de chip gezet.
Wordt vervolgd in deel 2.

Geen opmerkingen: