zondag 4 januari 2009

Buitenband plakken

Buitenband plakken.... Is die Schermer nou helemaal gek geworden? We zullen zien.
Gisteren reed ik lek in de buurt van Limmen. Vanmorgen plak ik de binnenband. Een flink stuk messcherp groen glas steekt door de Avocet Fasgrip slick. De beschadiging van de buitenband is fors, ik kijk zo van binnen naar buiten door de band. Normaal gesproken betekent dit einde verhaal en gaat de band de vuilnisbak in. Echter.... dit is een van mijn lievelingsbanden en die zomaar weggooien levert me emotionele schade op :). Ik heb nog twee nieuwe Avocets, maar deze zijn nog lang niet versleten, ondanks dat ik er nu 10.000 km op heb zitten. Omdat de banden niet meer gemaakt worden neem ik even een denkpauze. Dan bedenk ik dat hoewel er een gaatje in de band zit, er maar een paar karkas draden zijn geraakt. Er kan nu vocht en zand in de band komen, een garantie voor problemen.
Dan krijg ik een idee. Waarom de buitenband niet ook geplakt, maar dan aan de binnenkant. De buitenband wordt er niet sterker door, maar hij wordt wel weer waterdicht en de binnenband kan door de druk niet meer door het gaatje kapot gaan.
Ik schuur de binnenband enigermate vlak en maak de omgeving van het lek schoon met wasbenzine. Met normale solutie en een grote en sterke plakker dicht ik het lek af. De hechting is uitstekend en het geeft vertrouwen dat dit een goede oplossing is.
Vanmiddag rij ik even op en neer naar Kees van Hattem voor een kop thee. De band, opgepompt tot 6,5 bar houdt zich prima.

7 opmerkingen:

Anoniem zei

Dag Wim

Op weg van de oliebollen naar huis hebben wij ook een buitenband zo geplakt.
Was een karkasbreuk bij de wangen van een stelvio.

Die band heeft zich heel goed gehouden, op 8,5bar en een ruige rijstijl.

Ik zou zeggen, geen zorgen, die houdt het wel.

grtz
Jonathan-rijdt alleen in de zomer met avocets.

WFvN zei

Ben je gek om een buitenband te plakken? Misschien wel. Maar dan ben ik het ook.
Ook ik heb onlangs een buitenband geplakt van de binnenkant. De band is nog te goed om weg te doen maar heeft wel ergens een gaatje welke me net te groot is om niets aan te doen. Ik zie wel of het werkt of niet.

Ik heb 'vroegâh' trouwens wel vaker buitenbanden geplakt maar dan met canvas. Trucje wat ik van m'n vader geleerd heb. Alleen veel nut had het niet want het canvas verging al vrij snel (paar weken) na aanbrengen (ook 'vroegâh' uitgevoerd). Dat was wat mij betreft niet voor herhaling vatbaar.

Ik ben benieuwd hoe het gaat met die plakker. Die zal in ieder geval niet zo vlot vergaan.

simply red zei

Hoi Wim,

Mooi werk! Wat je nog extra zou kunnen doen is een beetje vloeibaar rubber (waar je ook schoenzolen mee kunt herstellen)in de snee spuiten, maar dan van buiten af als de band flink op spanning is.

Groet,

Paul Dijs

Wim Schermer zei

Hi Paul,
Ik overweeg de sneetjes in de buitenband nog te vullen met rubbermassa. Toch denk ik dat het zo ook wel heel blijft. Uiteindelijk houdt het canvas/carbon karkas de band bij elkaar, rubber is alleen maar bindmiddel.
Groeten,
Wim

Bob zei

Ik heb nu een snee van ongeveer 2cm in mijn buitenband, geweldig als mensen glas op straat gooien. In mijn simson plaksetje zag ik een buitenbandplakker liggen. Nooit geweten dat die bestonden. Ik wilde het proberen maar ben bang dat het gat veel te groot is. Ik neem aan dat ik deze buitenband sowieso moet vervangen, toch? Dat zou jammer zijn want hij is verder nog in goede staat.

Wim Schermer zei

Een scheur van 2 cm betekent inderdaad het einde van de buitenband. Mocht je hem toch proberen te repareren, ontstaat daarna toch een onveilige situatie. Een klapband levert vrijwel zeker meer schade op dan de paar tientjes voor een nieuwe band.
Groeten,
Wim

Marnix zei

Wel een erg late reactie.
Maar een groot gat repareren van de buiten band gaat heel modern met met het inleggen van een oud pasje. (bankpasje of oude klantenkaart personeelspasje) bij erg kleine gaatjes in in een klein wieltje een beetje bijknippen