woensdag 16 juni 2010

Kneesavers

De nieuwe Bebop pedalen zijn een openbaring, echt fantastisch. Wel is de kortere afstand tot de crank voor mij niet ideaal. Mijn voorvoeten staan enkele centimeters naar buiten, een soort eendenpoten zeg maar. Heeft tot gevolg dat mijn hielen soms de binnenrand van de voetengaten raken. Links heeft Velomobiel.nl het gat een centimeter ruimer gezaagd. Rechts is dat ook nodig, maar mijn kuiten raken soms de carbon kettingafscherming en daardoor kan mijn rechterhiel de rand niet raken.
Een dikke ring van 3 mm tussen crank en pedaal is niet voldoende. Allert van Velomobiel.nl wil wel een aanpassing maken aan mijn cranks. Dit is veel werk.
Ymte maakt mij attent op pedaalasverlengers. Die blijken alleen in de VS als 'kneesavers' volop te koop te zijn. Echter, alle verkopers doen dit via Ebay en vertikken het buiten de VS en Canada te verzenden. Het argument is dat de verzendkosten hoog zijn en dat Europese kopers dit als een negatief punt aan Ebay melden. Dat verlaagt de rating van de verkoper en .... dus exporteren ze niet.
Een Amerikaan wil zijn Kneesavers wel verkopen. De RVS versie met een verbreding van 20 mm wil ie voor 10 US dollar aan mij overdoen, uiteraard exclusief verzendkosten.

6 opmerkingen:

Rene van den Berg zei

Beste Wim,

Als huisarts moet ik je waarschuwen voor die stand naar buiten van je voorvoeten. Dit is echt funest voor je knieen dus zorg snel voor een oplossing anders haal je die 61 km/u binnenkort niet meer.

Wim Schermer zei

Hi René,
Die lichte spreidstand is de natuurlijke stand van mijn voeten. Daar fiets ik al tienduizenden kilometers mee. Na montage van de kortere Bebops en de kettingafscherming raak ik de afscherming licht. Reden waarom de pedalen iets uit elkaar worden gezet.
Dank voor je zorgen.
Groeten,
Wim

Cor zei

Beste Wim,

Al maanden lees ik je blog en mede daardoor ben ik enthousiast geworden over de Quest. Ik heb er inmiddels zelf een, een oudje, nr 78, maar 't is een echte. Bedankt voor alle tips tot nu toe, ik heb er al veel gebruik van gemaakt. Misschien kan ik wat terugdoen met onderstaande tip.
Ik las hier over kneesavers en realiseerde me dat je dat verbredende effect ook bereikt met crankverkorters die je gewoon bij de locale fietsenmaker kunt kopen. Het bijkomende voordeel is dat je virtueel gezien kortere cranks krijgt, wat in de Questwereld ook een populair item is. 2 vliegen, 1 klap.
Groeten,
Cor van der Nat

Wim Schermer zei

Hi Cor,
Ik heb de optie van crankverkorters wel bekeken. De toegenomen breedte is prima, maar de verkorting niet.
Ik ben 1.84 mtr lang, dus 175 mm cranks zijn prima voor mij. Inmiddels zijn de verbreders uit de VS naar me onderweg.
Groeten,
Wim

Unknown zei

Ze zijn in nederland ook gewoon te verkrijgen in de breedte 2 cm. Ze worden hier gebruikt in de revalidatie branche

Wim Schermer zei

Hi info,
Inderdaad zijn ze in de revalidatie fietsen wereld te koop. 't Mannetje in Haarlem verkoopt ze. Kosten wel 46 euro.
Groeten,
Wim