zaterdag 11 september 2010

KMC CL566R ketting sluitschakel deugt niet

Tijdens de Ierland reis hebben we 2 schakels uit de ketting gehaald. Vervolgens de ketting weer met een KMC CL566R ketting sluitschakel gesloten. Tot ieders verrassing lag enkele dagen later plotseling de complete ketting 30 meter achter de Quest. De ketting bleek op de sluitschakel 'gebroken'. Eén helft van de sluitschakel, ook wel 'missing link' genoemd, lag onderin de derailleur afscherming. De andere helft zat nog in de ketting. Cees Roozendaal heeft de ketting geponst en problemen bleven verder uit.
Na thuiskomst Velomobiel.nl op de hoogte gesteld van mijn bevindingen. Volgens goed gebruik reageren de mannen laconiek 'we gebruiken ze al jaren'.
Gisteren vijf nieuwe setjes meegenomen en vandaag aan een test onderworpen. Ik schuif een setje in elkaar en steek twee stukken 4 mm nylon lijn tussen de pennen. Eén lus in de bankschroef, aan de andere ga ik met mijn volle gewicht hangen. Ook ruk ik meerdere keren uit alle macht aan de schakel.
Ik bevrijd de sluitschakel uit de bankschroef en kijk hoe vast ie zich heeft getrokken. Heel simpel, de schakel valt uit zichzelf uit elkaar en heeft zich dus in het geheel niet vast getrokken. Kennelijk zijn de toleranties te ruim.
Per saldo deugt het product niet en raad ik iedereen aan deze sluitschakels niet te gebruiken. Helaas zitten ze in iedere Quest en Strada die nieuw wordt afgeleverd. Mogelijk gaat dat in Nederland, met dank aan het freewheel goed, op slecht wegdek zoals in Ierland kan de ketting op deze sluitschakel 'breken'.
Ik ga op zoek naar goed sluitende sluitschakels en zal de KMC CL566R als ik weer eens in Dronten kom weer in het bakje kieperen.

7 opmerkingen:

Mick zei

Dag Wim,

Ik heb dus ook slechte ervaringen met dit type sluitschakels (heb ik je wel n's geschreven).
Toen de ketting nog door de bodem vd Alleweder liep hoefde ik soms maar even te proberen achterwaarts draaiend de trapper boven te krijgen en hopppa...!
Dat was ook 'n goede reden om de ketting (althans 't bovenste gedeelte) op de Quest manier te willen gaan geleiden. Tegen duwkrachten kunnen ze helemaal niet!
Groets, Mick

Anoniem zei

Hallo Wim,

De krachten op een gespannen ketting staan natuurlijk niet in verhouding met eraan gaan hangen met je volle gewicht. Dat zijn in praktijk namelijk honderden kilo's op volle belasting. Maar... ik zie dat de sluitschakel wel volledig is "vastgeklikt" en dan mag de schakel niet meer loskomen. Ik gebruik zelf al jaren dergelijke schakels, volgens mij ook nog wel eens van KMC. Zelf nooit dergelijke problemen ondervonden. Gisteren mijn nieuwe Quest opgehaald... nu maar bidden dat die 't goed houdt! Een geklonken ketting heeft uiteraard altijd de voorkeur dat is het sterkst.

Groet,

Machiel.

Ted zei

Beste Wim,
Gebruik al jaren Sram SPD 9 speed en Narrow Z 7/8 speed.
Groet,
Ted de Lange ligfietsen

Anoniem zei

Op deze manier testen is m.i. niet helemaal correct. De touwtjes kunnen snel scheef staan waardoor de schakel onevenredig belast wordt. Zou je het nogmaals kunnen proberen maar met aan weerskanten een gewone schakel?

Wim Schermer zei

Of de belasting gelijk over beide schakelhelften is verdeeld heb ik goed bekeken. Dit is zeker het geval.
Björn Frank van M5 Ligfietsen bevestigt mijn verhaal. Alleen als de sluiting volledig is vervuild blijft ie wel zitten. Dat lijkt me geen goed idee omdat kettingen in de Quest en Strada niet vervuilen. De KMC sluiting zal dus nooit vast gaan zitten.
Groeten,
Wim

Anoniem zei

Ik gebruik de KMC schakel heel vaak.Ik monteer deze op ligfietsen en handbikes die ik vaak moet instellen.Bij de handbike,s dient ook de ketting nog voor de aansturing voor de terugtrap rem Ik gebruik echter de KMC CL 573R en heb nooit problemen.
Groet,Ton

Wim Schermer zei

Hi Ton,
Goede tip om die KMC CL 573R eens te proberen.
Groeten,
Wim