donderdag 8 september 2011

Spoiler maakt velomobiel veiliger bij zijwind

Jan Reus gebruikt zijn fiets voor woon- werkverkeer tussen Enkhuizen en Hoorn. Dat is een van de meest windrijke routes van Nederland. Jan heeft met eenvoudige middelen zijn Quest beter bestand gemaakt tegen zijwind.
Eerst wat theorie. De Quest, maar ook alle andere velomobielen, wordt bij zijwind door twee krachten aangegrepen. Allereerst de directe winddruk op de zijkant van de fiets. De tweede, mogelijk nog grotere kracht, wordt gevormd door het vacuum dat zich aan lijzijde van de fiets bevindt. Deze twee krachten werken samen om te proberen de fiets omver te duwen. Dat lukt normaal niet maar met windsterktes boven Bft 6, zeker als er ook zwaardere windstoten tussen zitten, dan lukt dit soms wel.
Jan heeft veel ervaring met het bouwen van en vliegen met grote modelvliegtuigen en is daarom goed op de hoogte van aero-dynamische verschijnselen.
Zijn idee is dat als de luchtstroom in dwarsrichting over de Quest wordt onderbroken er niet of in veel mindere mate een vacuum ontstaat dat aan de Quest gaat trekken. Hij heeft driehoekige zelfklevende rubber strip over de volle lengte van de Quest geplakt. Ook de toerkap heeft een verstorend profiel opgeplakt gekregen.
Volgens Jan is het effect inderdaad dat harde zijwind voelbaar minder greep heeft op de Quest. Gisteren met Bft 7 tot 8 kon Jan dan ook met toerkap veilig van Enkhuizen naar Hoorn en weer terug rijden.

7 opmerkingen:

VeloTeĵo zei

Bij normale windkracht zal de wind nooit recht van voren komen, maar altijd onder een hoek. De luchtstroom zal dan diagonaal over de fiets stromen. Het profiel dat op de fiets zit geplakt in lengterichting zal deze luchtstroom onderbreken en mogelijk zorgen voor een slechtere aerodynamica dus hogere luchtweerstand.

Quesjer zei

Hoi Wim, Jan,

Kan ik me hierbij hetzelfde principe voorstellen als bij het minivizier? Dus loslating van de luchtstroom? (net als de zigzagstriping op schaatspakken zeg maar)
In dat geval zou het profiel niet optimaal zijn: je wilt dan een scherpe bovenrand hebben voor maximaal resultaat m.i.

Groet van Quesjer

Anoniem zei

Hoorn - Enkhuizen een van de meest windrijke streken van Nederland? Dat is niet te merken aan de opbrengsten van de windmolens die tussen Hoorn, Enkhuizen en Medemblik staan. In de noordkop, Friesland en de IJsselmeerpolders leveren windmolens naar verhouding tientallen procenten meer op.

Dat het onderbreken van de luchtstroom voor minder zijwaartse kracht zorgt vind ik vreemd. Je zou denken dat er meer turbulentie optreedt, en turbulentie is energieverlies en dus kracht.
Misschien zorgt de onderbreking voor een vertikale kracht. En misschien waaide het minder dan Jan dacht.

Kees (Mango34)

Jan Reus zei

Hallo heren,

Ik rij zoals Wim al heeft beschreven elke dag van Enkhuizen naar Hoorn en terug.
Auto heb ik niet meer, dus rij ik het hele jaar woon werk met de Quest.
Ik heb de Qeust nu vanaf 10 december 2010 en er staat nu 10764 km op de teller en kan dan ook wel zeggen dat ik nu wel een beetje weet hoe de quest rijdt onder verschillende omstandigheden.

Storm komt meestal uit de zuid en west hoek rond deze tijd en zijn meestal restanten van orkanen die van de oost kust van Amerika komen.
Mijn fiets route loopt ongeveer van oost naar west en weer terug, dus heb ik de wind aardig van op zij.
En bij het voorbij rijden van huizen en schuren is de wind nog sterker, daar krijg je flinke klappen van opzij.
En dan heb ik ook nog een stukje Markermeer dijk waar de wind ook flink wordt opgestuwd.

Dit bandje wat ik gebruikt heb was om te kijken of het zou werken, natuurlijk kan het beter maar 6 meter van dit materiaal met plakrand voor € 5,- was het proberen waard.

Het idee hierachter is niet dat ik er harder door gaat rijden.
Ik rij in de winter ook marathon plus banden wat ik denk de minst snelle banden zijn van alle banden, maar mij gaat het ook niet om de snelheid maar ik wil niet in het donker ,regen en kou een band moeten wisselen.
De Tourkap waar ik mee rij heb ik er op om helemaal droog te zitten en zeker in de winter uit de kou,de snelheid winst komt voor MIJ...... op de laatste plaats.
Het gaat er om dat ik niet wordt omgeduwd en getrokken.

Wind was er zeker afgelopen dinsdag niet de 9 bf die ze hadden voorspeld maar zeker een 7 met uit schieters van 8 bf.
Ik werk in een surfwinkel en als het hard waait is Serge mijn collega er niet die is aan het speedsurfen met de Gps om de arm om de snelheden vast te leggen, 87 km top met een gemiddelde van 81 km.
om deze snelheden te varen moet er echt wel wind zijn.

Ik zeg dat het werkt, als er mensen zijn die hier hun bedenkingen over hebben zou ik zeggen rij even langs bij de bouwmarkt, kost maar € 5,- voor twee keer drie meter, is altijd nog goedkoper dan je zijkant van je velomobiel laten repareren.


Groet Jan.

questikel zei

Hoi Jan, Wim Na vandaag windkracht 6 a 7 vanaf Almere en uiteindelijk op de dijk van Nijkerk naar Spakenburg ga ik je idee ook uit proberen. Is de plakkracht zodanig dat het profiel er uiteindelijk ook weer schadevrij araf gehaald kan worden?

hgr Peter

Wim Schermer zei

Hi Peter,
De strip kan er vrij makkelijk weer af.
Groeten,
Wim

VeloTeĵo zei

Soortgelijk effect geeft een spiraal om een fabrieksschoorsteen om de omslaande wervel te voorkomen (Karman wervel). (ref: http://nl.123rf.com/photo_1638758_een-metalen-schoorsteen-stengel.html ) Dus ik geloof zeker in de strip over de fiets. Zeker vandaag zou ik hem hebben gewenst. In 6 jaar velomobiel rijden nog nooit zo gezwabbert als vandaag !