Na het defect blijken van de beide LRS dempers wil ik toch graag door met het demperproject. Bram en ik bekijken de mogelijkheden en komen tot de conclusie dat het rechtop plaatsen van de Rock Shox demper wel kan. Er moet een nieuw sleetje worden gemaakt en ook blijkt de verlenging van de demper te kort zijn. Dit is heel makkelijk vast te stellen als de demper zonder lucht wordt belast. Ik duw stevig op de achterkant van de Quest. De fiets veert zo diep in dat de achterband tegen de binnenkant van de wielkast stoot.
Ik zie dat de O-ring die de mate van invering aangeeft maar halverwege de totale veerweg zit. Als de demper is verlengd pompen we de demper op tot 8 bar en maak ik een eerste rit.
Dat gaat aardig goed al is de veerspanning nog te hoog. Als de veerdruk is verlaagd naar 5 bar komt het gewenste comfort in beeld.
Bram gaat een nieuwe bovenste ophanging maken die een grotere aanslag heeft op de wielkast.
Ik ga nu eerst rijden en experimenteren met de druk en de rebound.
2 opmerkingen:
Hoi Wim,
wellicht is het interessant om te googlen met "mathematics of vehicle suspension".
Ik kwazm daarmee wel een paar interessante links tegen.
Veel succes met je pogingen om de wegligging van de Quest te verbeteren! Ik volg je bevindingen op de voet, al zie ik mijzelf niet zo gauw in een VM zitten. Dat zou misschien wel anders zijn als ik in NH woonde. De kop van NH is net als Flevoland een echte VM-biotoop...
En ja, doe Bram en Joke de groeten als je weer contact met ze hebt. Ook ik heb uitstekende ervaringen met het vakmanschap van Bram!
Hi Wijnandt,
Ik heb al een en ander op het internet gevonden. De handleiding van de demper fabrikanten zijn over het algemeen heel informatief.
Bram leest mee en morgen zie ik ze weer. Ik zal de groeten overbrengen.
Een reactie posten