donderdag 9 februari 2012

Doorbraak schokdemper

Vandaag is het een heuglijke dag. Vanmorgen komt er van Risse Technology uit de Verenigde Staten een prachtig ontwerp voor een nieuwe volledig op de Quest, Strada en Mango toegesneden schokdemper.
Ik heb samen met Risse het ontwerp gemaakt en heb de tekening inmiddels goedgekeurd. De eerste test exemplaren van de Risse Genesis en Astra 5 dempers voor de Quest, Strada en Mango, worden nu geproduceerd en zijn eind volgende week klaar.

Specifiek voor onze velomobielen ontworpen
De lengte van de veerweg, de 'travel' is 63,5 mm. Dit betekent dat het achterwiel over de gehele lengte van de veerweg wordt geveerd en gedempt. Deze nieuwe dempers maken zware hefboomconstructies overbodig die nodig zijn om standaard MTB dempers, deze veren maximaal 38 mm in, te kunnen gebruiken. Ik heb nog geen precies gewicht, maar verwacht dat de nieuwe demper niet zwaarder zal zijn dan de 300 gram van de huidige veerpoot. De inbouwmaten zijn precies gelijk aan die van de huidige veerpoot. Er hoeven in de Quest en Strada dan ook geen aanpassingen te worden gedaan. Gewoon de oude veerpoot eruit draaien en de nieuwe op de bestaande fitting draaien. Dan de vleugelmoer boven weer vastdraaien en je kunt veiliger, sneller en comfortabeler met je velomobiel rijden. Voor de Mango, deze heeft een 2 cm kortere veerpoot, kan het vorkje bovenaan eenvoudig worden overgezet. Uiteraard kunnen deze lucht geveerde en olie gedempte schokbrekers, voor iedere andere velomobiel met een ongeveer vergelijkbare veerpoot worden geleverd.

De oude veer kan door iedere fietser één op één worden vervangen door één van deze nieuwe dempers.
Wil je meer specificaties zien van de dempers, kijk dan hier. De foto's die hierbij zijn afgebeeld zijn van de Genesis en Astra 5 demper zoals die onder meer in mountainbikes worden gebruikt.
Prijzen weet ik nog niet, deze zullen komende week bekend worden.

Al met al ben ik heel blij dat er 19 jaar na de introductie van de huidige veerpoot eindelijk een veiliger, sneller en comfortabeler alternatief komt.

15 opmerkingen:

Robbedoes zei

Hoi Wim,

Wederom maak je je naam als GOEROE meer dan waar.
Wat een prachtige ontwikkeling.
Kan niet wachten om dit mooi's met eigen ogen te aanschouwen.

Gr Rob

mark tilburgs zei

Hallo Wim

Allereerst wil ik zeggen dat ik altijd uitkijk naar de nieuwe posts op je blog. Ik heb dan ook een widget met je RSS-feed op mijn desktop geplaatst. Telkens leuke nieuwtjes. Ik heb reeds enkele keren mijn todo-lijst mogen uitbreidden. Ik heb een oude gehavende alleweder die ik stap per stap aan het opknappen ben.

Gezien het feit dat ik op 45km van mijn werk woon heb ik er ondertussen een e-bike van gemaakt en ben nu bezig om de kap te renoveren zodat ik bij alle weer mooi uit de wind zit.

Mijn vraag: zouden die schokdempers ook geplaatst kunnen worden op mijn alleweder?

groeten uit België

Matthijs Leegwater zei

Dag Wim,
Dat ziet er fraai uit en ben benieuwd naar de prijs.
Eerst maar even test rijden en hopelijk is het dan voor 100 procent bedrijfs zeker.
Het zal zeker een vooruitgang zijn.

Mvg Matthijs

Chris Evans zei

glad to see that you talked to Risse and they were able to work with you. I think they are a very good shock which I bought my first one in 1998 and it still works perfect to this day. I finally ordered a oring build kit for it.

Wim Schermer zei

Hi Mark,
Als de veerpoot van Alleweder ergens tussen 37 en 45 cm lang is, dan zal dit zeker kunnen.
Groeten,
Wim

Willem zei

Hoi Wim,
Dat ziet er fraai uit hoor, een welkome aanpassing

Maarten zei

Ik ben benieuwd. Wat hier niet bij staat is hoe sterk te demping is. Juist de verhouding van veerkracht en demping voor de veerweg is van belang. Als alleen de veerweg verlengd is, maar de veerconstante of demping niet, dan gaat het niet werken. Maar ik neem aan dat je het daar ook over hebt gehad.

Ik neem aan dat je een gevarieerde groep testers hebt uitgekozen. Vooral een grote variatie in de massa van de rijders is van belang. Voor een lichte rijder heb je eigenlijk een andere veer nodig, maar deze veer is niet instelbaar. Kies daarom je testers zorgvuldig - beide kanten op, al is zwaarder met wat bagage niet heel moeilijk te regelen.

Tot hier lijkt het in elk geval vlotter te lopen dan het bandenavontuur.

Wim Schermer zei

Hi Maarten,
Er komen twee dempers, de Genesis en de Astra 5.
De Genesis heeft een op de fabriek afgestelde demping. Die wordt afgestemd op de gemiddelde rijder in een Quest/Strada. Bij vrijwel alle auto's is de demping ook van fabriekswege ingesteld. Die werkt bij wisselende belasting gemiddeld uitstekend.
Ik heb met Risse de gehele geometrie van de Quest nauwkeurig in beeld gebracht.
De demping van de Astra 5 kan door de berijder in 5 verschillende stappen worden ingesteld van gering tot heel sterk. Geringe demping kun je gebruiken voor comfortabel toeren. De sterkste demping gebruik je tijdens wedstrijden en is bijna een 'lock-out'.
Bij beide dempers kun je door het variëren van de luchtdruk de instelling voor het gewicht van fiets en rijder instellen.

En ja, dit is vlotter gegaan dan de banden. Maar vraag me niet wat er aan vooraf is gegaan. Ik heb met vier demperfabrikanten onderhandeld, twee Duitse, een Oostenrijkse en Risse in de VS.
Het bandenavontuur geef ik nog niet op, al zijn er helaas minder bandenfabrikanten die ik tegen elkaar kan uitspelen :).
Groeten,
Wim

Wilfred Ketelaar zei

Leuk man! Ik ben zeer benieuwd naar de vorderingen. Heb de ontwikkelingen met Bram's kunst en kuntselwerk dan ook gevolgd. Mocht je nog een lichte rijder nodig hebben, dan mag je mij wel op je lijstje zetten.

Chris Evans zei

Martin, the risse shocks will work for riders of all weights. The air pressure is adjustable. You pump up the shock and sit in the velo. Have someone measure the shell at the back of the bike unweighted. When sitting in the bike you should have 1.3 cm of sag or difference from weighted to unweighted. The astro 5 shock has 5 different damping levels as wim replied. This particular shock design has been available for over 18 years.

Wim Schermer zei

Hi Chris,
The sag you are intended to measure on the shell of the body has to be multiplied by 1,85. De sag is normally about 20 to 25% of the travel.
Because of the angle of the shock related to the swingarm in the Quest and Strada, you must multiply 63,5x0,2x1,85 = 23,5 mm. So if you want to measure the sag at underside of the body you must measure 23,5 mm and not 13 mm.
13 mm is OK if you measure the sag on the shock.
If you measure your 13 mm on the outer shell, the sag in reality is 13/1,85 = 7 mm. That is a sag of only 11% and much to hard for a safe and comfortable ride.
Regards,
Wim

Maarten zei

Ah, de instel mogelijkheden zijn uitgebreider dan ik dacht. Dat scheelt al veel. Voor gemiddelde rijders voldoet waarschijnlijk de Genesis, voor anderen is de Astra mogelijk een betere optie.

De vergelijking met auto's is link. Met een auto is de berijder ongeveer 10% van het leeggewicht van de auto, goed als er 4 in zitten maximaal 40%. Bij een velomobiel is dat eerder 200%. Dat maakt veel uit, de relatieve variatie is veel groter. De veerkracht is instelbaar, maar waarschijnlijk is de variatie zo groot dat je demping net verkeerd kan zijn.

Wim Schermer zei

Hi Maarten,
De vergelijking met auto's gaat gauw mank.
De Quest veert maximaal 9 cm in, auto's hebben een veel langere veerweg.
De standaard dempers voor mountainbikes hebben een invering van maximaal 38 mm. Deze uitvoeringen van de Genesis en Astra 5 kunnen 63,5 mm inveren en worden specifiek voor onze fietsen gemaakt.
Daarnaast is de luchtdruk af te regelen op het gewicht van fiets en fietser.
Groeten,
Wim

Ton zei

Hallo Wim,

Deze schokdempers zou je eigenlijk meteen in je velomobiel willen hebben. Het verbaasde me al dat er zo'n goedkope en slecht werkende vering in de strada/quest zit. Bij het probeer rondje bij velomobiel valt het je niet op. Dat is mooi glad asfalt. Maar bij een beetje slecht wekdek knal je alle kanten op. Zo gauw die mooie dempers in je winkeltje liggen koop ik er een.

Groeten, Ton

Arnold, Hoorn (West-Friesland) zei

Dag Wim,

Ik ben zeker een van de kopers van de schokbreker. Heb al bijna twee keer op de Dam in Amsterdam achterstevoren gestaan ( het ziet er leuk uit, die steentjes daar maar het lijkt behoorlijk op een kasseienpad in Belgie...)en ook op de Singel is een 'heel leuk' teststukje. Ik ben dan ook heel benieuwd naar de testresultaten