maandag 1 augustus 2022

Bandentest Schwalbe One en Continental Contact Speed 2022 en versie 2021 met 2000 km


Mark van Driel is een van de vele rijders in moderne velomobielen die constant op zoek is naar de snelste band. Die moet niet alleen snel zijn, maar ook comfortabel, betaalbaar en een lange levensduur hebben. Inmiddels is duidelijk dat al die wensen niet te combineren zijn. Gelukkig heeft Continental met zijn Contact Urban het snelheidsprobleem redelijk goed opgelost. Een GoCycle wordt het niet maar het gaat in de goede richting.


Schwalbe daarentegen lijkt de goede koers geheel kwijt. Ze hebben vele goede banden als de Shredda, de Stelvio en de Almotion uit het programma gehaald zonder er nieuwe goede banden voor terug te brengen.
Mark heeft drie wensen. Allereerst het testen van de veel verkochte Schwalbe One. Daarnaast heeft ie twee nieuwe Continental Contact Speed 2022 mee en als laatste een tweetal Continental Contact Speed uit 2021 waarmee ongeveer 2.000 km is gereden.


Eerst test ik de Schwalbe ONE. Dit fraai uitgevoerde bandje weegt 216 gram en is 30,5 mm breed is. De hoogte boven de velg is 26 mm bij 8 bar. De druk is 6.0 tot 8.0 bar. De pendeltijd bij 6.0 bar is met 49,5 seconden ronduit teleurstellend. Bij 7.0 bar pendelt ie even lang, best bijzonder. Bij de maximale 8 bar pendelt ie amper 2 seconden langer en komt uit op 51,7 seconden.

Hiermee is de Schwalbe ONE nog trager dan de tien jaar geleden geteste Kojak.

De tweede band die ik test is de Continental Contact Speed 2022. Deze band is met en zonder reflectie te koop, de laatste dus ideaal voor de DF en andere rijders met open wielkasten. De band weegt 260 gram, is 28,8 mm breed en is 27,3 mm hoog boven de velg. De maximum druk is 6.0 bar, ik probeer 'm ook op 7.0.

Helaas is deze nieuwere Contact Speed nog minder speedy dan de versie uit 2021. Op de maximum druk van 6.0 bar is de nieuwe versie 4,5 seconden of 9% trager dan de ook al trage versie uit 2021. 


Op het Duitse Velomobilforum wordt volgens Mark hoog opgegeven over de Speed Contact. Vooral half versleten en op hogere druk zou de band heel snel zijn. En ja, er komt door de slijtage een hogere snelheid uit. Op 6 bar pendelt de band 3,3 seconden langer en is zo'n 6% sneller. Nog steeds nog lang niet zo snel als de Contact Urban, die half versleten ook sneller zal zijn.

Opvallend is dat deze Speed Contacts scheef zijn afgesleten. Duidelijk is de schuine wielstand te herkennen aan de slijtage aan één zijde. Op te lossen door de wielen zo nu en dan om te wisselen.




 

5 opmerkingen:

Mark van Driel zei

Een kleine toevoeging: de Contact Speeds zijn nog steeds in twee uitvoeringen leverbaar: met en zonder reflectie. Toen ik deze laatste set bestelde, waren die met reflectie alleen tijdelijk niet op voorraad.

De ingereden Contact Speeds (2000 km) heb ik wel op beide kanten gereden; in een verhouding van grofweg 800 : 1200 km. Mogelijk was het wegdek bij de 1200 km minder lief voor de banden, waardoor de slijtage toch behoorlijk scheef was.

Mijn indruk was ook al dat de Ones niet of nauwelijks sneller waren dan de Contact Speeds. Ik ben blij dat jouw meting dit bevestigt. Het enige voordeel dat de Ones nog hebben ten opzichte van de Contact Speeds is meer grip met name bij nat wegdek en dat ik ze wel makkelijk met mijn handen uit de tubeless richel kan duwen.

Ik heb nu natuurlijk ook Contact Urbans besteld. Ik ben benieuwd wat de draaicirkel wordt in combinatie met de 25 mm brede velgen op mijn DF. Wordt vervolgd.

Bastiaan Welmers zei

Dank voor deze test, Wim.
Momenteel rij ik met de Schwalbe G-One, de breedste maat die past op mijn DF uit 2015. Ze voelen snel aan (weet niet zeker of dat echt zo is) en zijn bovenal ook de comfortabelste keus door de breedte (40mm opgegeven 38mm gemeten) en de zeer soepele uitvoering.
De Continental Urban Contact 42-406 past op moderne DF-XL'en.
Wat ook erg jammer is aan Schwalbe is dat de banden enorm duur zijn geworden, zowel de G-One als (Pro) One hebben een adviesprijs van maar liefst 70€. De One is ook nog eens heel kwetsbaar, heeft een korte levensduur en is erg lekgevoelig.

Bart zei

Ik heb nu ook de Schwalbe G-one speed (tubeless) op liggen. Ben nu wel heel nieuwsgierig hoe de tubeless versie zou scoren. Lekbestendig zijn ze in elk geval niet, vooral de rechterband, die meest in het vuil loopt krijgt het zwaar te verduren. Na nauwelijks 1000km zag ik al de eerste latex sporen op mijn garage vloer. Na 3000km heb ik zelfs de moeite niet meer gedaan ze van kant te wisselen ivm de slijtage: teveel gaten die niet meer door de latex afdoende gedicht werden en teveel drukverlies. Ik had natuurlijk direct twee setjes besteld zodat ik nu nog even verder ga tot ook het tweede setje aan gort is gereden. In wielertijdschriften worden vaak banden vergelijken op een heel subjectieve manier: 'op het gevoel'. Als je de verschilende tessten van verschillende jaren na elkaar legt dan hebben de huidige banden geen rolweerstand meer. Elke nieuwe versie loopt wel 10 tot 20 procent lichter als de voorganger. Wij weten dankzij Wim zijn testen wel beter: er is vaak achteruitgang. blijven testen Wim. Groetjes, Bart

Anoniem zei

Lieber Wim,

warum testest du nur Butyl-schläuche ?
Was ist mit Latex und TPU ?
Was ist mit Tubeless ?

Deine tests sind interessant und gleichzeitig sinlos

Wim Schermer zei


99% der Velomobilfahrer fähren mit Butyl-schlauche. Hierdurch sind alle Reifen vergleichbar.
Nichts falsch an latex und TPU, es wird einfach nicht gebraucht.
Macht auch nur ein paar procent aus.
Tubeless wird auch kaum gebraucht.
Indem du findest dass mein Tests sinlos sind, bitte brauche deine Zeit besser und lese etwas anderes.