zaterdag 24 december 2022

Panaracer Minits Lite bandentest

Oane Zuidema vraagt me de Panaracer Minits Lite te testen. Na de test van de Continental Urban en Speed in de vrieskou op zaterdagavond 17 december ben ik vermoeid in mijn luie stoel neergeploft. De garage is een rommeltje, alles staat er zondagmorgen nog precies zo. Mooi moment om de Panaracers voor Oane te testen.


De Panaracer Minits Lite is in Japan vervaardigd en met 166 gram een heel licht vouwbandje. Het omleggen van de band is lastig. De rubbersamenstelling is enorm stroef en de band gaat slecht op de velg. Ik gebruik de Tireglider maar ook dat gaat heel moeizaam. De eerste gaat nog redelijk, de tweede gaat er nauwelijks op. Als het eindelijk gelukt is pomp ik de band op. Meteen klinkt er een flinke knal, de binnenband explodeert. Vermoedelijk is de binnenband ergens tussen de velg en de buitenband gekomen.
De Minits Lite lijkt onbeschadigd. Een nieuwe binnenband erin en nu druk ik de hieldraad tot in de kern van het velgbed. Dan blijkt de band toch vrij makkelijk met de hand te monteren. Hulpmiddelen maken gemakzuchtig, het oude handwerk brengt de oplossing.


De band mag van 4,5 tot 7 bar worden opgepompt. Ik test met 5, 6 en 7 bar. Zoals altijd pomp ik de banden tot de maximale druk en laat de lucht ontsnappen tot de minimale druk waarmee ik de test begin. Met het kleine compressor pompje pomp ik er steeds één bar bij, het pompje slaat automatisch af op de ingestelde waarde. Gelukkig komen die waarden binnen 0,1 bar overeen met de waarden op de Michelin garage compressor. De tweede band overleeft de 7 bar druk zonder problemen, de Minits Lite heeft niet onder de klap geleden. 

De eerste pendelproeven zijn erg tegenvallend. Bij 5 bar komt de Minits Lite niet verder dan 42,8 seconden. Dat is heel laag in de rangschikking. Bij 6 bar wordt het 46,0 seconden en bij 7 bar 48,4 seconden. Zelfs de vrij trage Continental Contact Speed is nog 10% sneller. De precies even brede Contact Urban is maar liefst bijna 40% sneller bij een zeer veel lagere prijs.


De banden kosten bij Ginkgo in Duitsland 36,70 euro per stuk en zijn dus tamelijk prijzig.
Ginkgo prijst de band als een snelle band aan... Ze geven in hun specificatie op de website een druk bereik aan van 6 tot 9 bar. Dat is 2 bar meer dan er als maximumdruk op de band zelf staat...
Bij 7 bar is de breedte 30,4 mm en de hoogte boven de velg 28 mm. Er is nauwelijks profiel, alleen een wat ruwer oppervlak op het loopvlak.

Al met al is de Panaracer Minits Lite een vrij trage band die de hoge verwachtingen bij het hoge  prijsniveau van 36,70 euro niet waarmaakt.

2 opmerkingen:

tetetetelacourse zei

Hoi Wim,

De uitslag van de test verbaast me. Ik ervaar het zelf als de snelste band die er is.
Heeft het lichte gewicht van de band misschien invloed op de test ?

Groet
Rudolf

Wim Schermer zei

Dag Rudolf,
De Panaracer weegt 160 gram en is bijv. 120 gram lichter dan de Continental Urban Contact.
De test wordt gedaan met een pendel met een totaal gewicht van 85 kg. Het gewichtsverschil van 120 gram is 1,4 promille daarvan. Totaal verwaarloosbaar.
Probeer maar eens een Urban Contact en je zult een heel groot verschil ervaren.
Groeten,
Wim