zondag 18 december 2022

Continental Urban bij koude trager dan Continental Speed?

Er gaan verhalen rond in velomobiel land, met name in Duitsland, als zou de snelle Continental Contact Urban bij lage temperaturen langzamer zijn dan de bij normale temperaturen tragere Continental Contact Speed. 

Mark van Driel vraagt me uit te zoeken of deze verhalen kloppen. Mark heeft van beide banden twee stuks bij mij afgeleverd. De Contact Speed heeft 100 km gereden en is dus wat ingereden. Dat is een voordeel omdat ingereden banden lichter lopen.


Ik monteer de beide sets banden op 19 mm velgen met Schwalbe SV6a binnenbanden en zet die wielen buiten in de vrieskou. De maximum toelaatbare druk van de Contact Speed is 6 bar, die van de Urban 7 bar. Ik pomp precies 6 bar in de vier banden. Dat zal bij de lagere temperaturen rond een half bar lager worden.


Om de realiteit maximaal na te bootsen verplaats ik de asfaltgoten naar buiten. De straatstenen onder de goten zijn - 5,0 gr. C. Dit is een gevolg van de koude van de afgelopen nachten. De buitentemperatuur is -2,0 graden. Na een halve dag buiten zijn de goten -4,4 gr. C. Ik meet de oppervlakte temperatuur met een digitale infrarood meter die op 0,1 graad C. nauwkeurig is.

Ik sleep de asfaltgoten naar binnen in de garage en direct daarna de pendel met de koude Contact Speed banden. Ik doe snel na elkaar drie metingen. De temperatuur loopt vrij snel op, de temperatuur in de garage is 18 gr. C en de vloerverwarming maakt de vloer 23 graden. Tijdens de metingen is het oppervlak van de asfaltgoten -2,0 gr. C, de banden zijn aan het eind van de drie tests 6,3 graden C. Let op, dit is de oppervlakte temperatuur. De banden zullen zeker nog kouder zijn.


Het is duidelijk dat ik de Contact Urban niet direct na de Contact Speed kan meten. De wielen met de banden staan wel buiten en zijn -2.0 gr. C, maar de asfaltgoten zijn al wat opgewarmd. Ik verplaats de goten weer naar buiten en wacht een uur tot de goten weer - 4,4 graden zijn. Als ik na een uur buiten kom blijken de goten zelfs - 5,0 graden te zijn, kennelijk heb ik de goten op een iets kouder deel van de oprit neergelegd. De banden zijn - 2,0 gr. C en dus gelijk aan de Contact Speed.



Ik sleep de goten weer naar binnen en doe in snel tempo weer drie metingen. Na de tests zijn de goten weer  - 2,0 gr. C en de banden 5,8 graden.


En dan nu de vraag, kloppen de verhalen? Het antwoord is nee, maar er is wel iets bijzonders aan de hand. De Speed pendelt bij lage temperatuur 44,5 seconden, de Urban pendelt 49,3 seconden.

De Urban pendelt bij deze lage temperaturen nog steeds 4,8 seconden langer dan de Speed. De Urban is dus 11 % sneller, ook bij deze lage temperaturen.


Het gevoel bij meerdere Urban rijders dat deze trager is dan de Speed is denk ik te verklaren doordat de Urban bij koude procentueel meer snelheid inlevert dan de Speed.

Pendelt de Urban bij 21 graden en 6 bar 66,1 seconden, bij net onder nul is dit 49,3 seconden. Dit is dus een verlies van 16,8 seconden en dus 18,1 %. De Speed pendelt bij 23 graden en 6 bar 50,7 seconden, bij koude 44,5 seconden. Dit is een verlies van 6,2 seconden ofwel 12,2 %. De Speed heeft dus bijna 6% minder last van de kou maar blijft ook bij deze koude trager dan de Urban.


De verhalen kloppen dus niet maar het is wel heel begrijpelijk waarom dit gevoel ontstaat.



GoCycle
Hoe verhouden de Speed en de Urban zich tot de GoCycle? De GoCycle pendelt bij 21 graden 69,5 seconden, bij 0 graden 66,6 seconden. Dat is maar 2,9 seconden langer ofwel 4,1 %. De GoCycle is bij lage temperaturen de snelste band. De GoCycle heeft op glad wegdek een twee maal hogere slipweerstand dan enige andere band. Dus niet alleen de snelste band, ook de veiligste band die er is. Met een Foss binnenband gaat de GoCycle niet lek. Jammer dat veel moderne velomobielen de GoCycle niet kunnen gebruiken.

Voor liefhebbers heb ik recent een aantal Foss binnenbanden voor de GoCycle binnen gekregen. Met 25 euro geen koopje maar met koude lekker in de fiets kunnen blijven is ook wat waard.  


Bandenspanning

Wat is de beste bandenspanning bij koude? Ik hou altijd 1 bar minder spanning in mijn banden in de winter vergeleken met andere jaargetijden. Een zachtere band heeft een groter contactvlak met de weg en zal daardoor minder snel slippen. Ook het veer- en geluidscomfort neemt toe. Tenslotte zal de band langer meegaan omdat de slijtage over een groter deel van het loopvlak wordt verdeeld.


9 opmerkingen:

De Bobslee zei

Hallo Wim,

Bedankt weer voor je altijd gedegen uitgevoerde metingen!
Zou het niet het beste zijn voor dit soort test om het buiten te doen? Hoewel ik goed begrijp dat je ze liever in je warme garage wil doen, zou ik ook zo doen....
De GoCycle bevalt mij ook prima, weer een zomerseizoen gereden zonder lek gereden te hebben, niets te klagen dus! Nu is het winter dus liggen de spijkerbanden er weer op, merkbaar langzamer, maar ook die zijn ondertussen veranderd in betrouwbare lekloze banden sinds er een + is bijgekomen achter "Marathon", en kunnen in tegenstelling tot voorheen nu zelfs 2 winters achtereen gebruikt worden voor de spikes zodanig versleten zijn dat ze onbruikbaar worden......

Wim Schermer zei

Dag Adri,
Buiten meten levert nog wat meer uitdagingen op. Ik moet dat doen op een hellend talud van de dijk. Het zuiver waterpas uitlijnen en daarna over de hele lengte ondersteunen van de goten om doorzakken te voorkomen is geen eenvoudige opgave.
Buiten heb je ook wisselende windsterkten die voorheen veel metingen bedierf.
Ik heb ervoor gezorgd dat de omstandigheden voor beide banden identiek zijn. Het ging om een vergelijking tussen twee banden. Die is naar mijn mening goed geslaagd.

Wim zei

Ik kijk nog steeds met respect naar deze bandentesten.

Het is erg prettig dat je nog steeds de moeite neemt om vooral voor de vm-rijders deze testen uit te voeren.

Vooral met deze temperaturen zal het toch niet echt een pretje zijn om al die koude spullen weer naar binnen te slepen.


Misschien een vreemde plek om de vraag te stellen: Hoe gaat het met je gezondheid Wim?
Mocht je op deze vraag op deze plek geen antwoord willen geven, dan heb ik daar uiteraard begrip voor.

Anoniem zei

Als 4 seizoen CCU rijder (QV) erg interessant om te lezen.
Met vanwege draaicirkel deze 32-406 voor. Voor ietsje meer comfort 42-406 achter.

Mocht je de gelegenheid hebben de bredere CCU's ooit eens te kunnen testen, dan graag.

Bedankt voor het testen!

Kevin zei

Hartelijk dank voor het testen Wim!
Het voelt met deze kou inderdaad alsof ik met een lekke band rijd, maar de CCU blijft behoorlijk betrouwbaar en heeft veel grip. Dat is ook wat waard!

Piet zei

Duidelijk Wim,

Bedankt voor de test, ik hou het liever bij de Go-Cycle

Groet,

Piet

Piet Kunis zei

Als ervaringsdeskundige van het eerste uur van de Foss biba's, wil ik hierbij opmerken, dat deze biba's hun relatief, hoge prijs, volledig waard zijn. Waar de Go-Cycle banden voorheen, tot op 2/3 van hun levensduur redelijk lekvrij te rijden waren, zijn ze na de montage van een Foss biba, lekvrij tot dat ze volledig opgereden zijn. Conclusie; De combinatie van deze 2, lijkt misschien in 1e instantie duur, maar het rolt geweldig en verdiend zich volledig terug.

Anoniem zei

Mach mal Pro Ones tubeless.

Wim Schermer zei

Ich testete Pro One. Ist langsamer wie One und Continental Urban.
Tubeless ist nur etwas schneller.
Pro One is sehr teuer.