De beide rompen van de Different zijn nu gemaakt. Op de body van de fiets van Piet is tape geplakt om daar later de zaag in te zetten. De staart gaat namelijk met het achterwiel meebewegen tijdens het sturen.
Het aluminiumdeel wordt het scharnierpunt van de staart.
Vandaag de 1e bovenkap uit de mal gehaald. Het is een mix van sandwich, een stukje glasweefsel (t.b.v. GPS ontvangst) en een tussenlaag Innegra geworden. Het lamineren was best complex, maar hij is gelukkig goed uit de mal gekomen. Het tijdelijke tape op de cockpit is bedoeld om de gaten voor het vizier, de raampjes en het open dakje te kunnen aftekenen.
6 opmerkingen:
Wauw! Ziet er beide waanzinnig uit. Ook de materiaal keuze. Respect!
Ontzettend mooi en interessant project.
Prachtig hoe jullie deze uitdaging aangaan.
Ik heb altijd veel respect voor mensen die technisch inzicht hebben en zelfoplossend zoiets kunnen bedenken, ontwerpen en uitvoeren.
Theo en Wim, dank jullie wel voor de mooie woorden. Jan Reus en ikzelf vormen een goed koppel. We kunnen het goed met elkaar vinden, we hebben beide onze expertise en vullen daarin elkaar perfect aan.
Gaat de staart met een kleine wieluitslag al meedraaien? Of alleen bij scherpe bochten? Als de staart voortdurend “kwispelt”, wordt de stroomlijn dan niet verstoord?
Kees, de staart heeft zijn eigen scharnierpunt en word door middel van een lexan boog, verbonden met het achterwiel. Deze flexibele verbinding is nodig omdat het sturende achterwiel draait in een virtueel draaipunt ..en ook omdat het achterwiel veert en de staart uiteraard niet. Derhalve volgt de staart het achterwiel bij elke stuurbeweging, maar omdat de stuurbewegingen op snelheid heel klein zijn, (verwacht ik) zal je staart dan niet zien bewegen.
Bijzonder fraaie fiets! Als hij nu ook nog lekker rijdt bij 40-50 km/uur, dan is de missie geslaagd.
Een reactie posten