vrijdag 7 november 2008

Met laserwaterpas opmeten van wegdek

De resultaten van de laatste testsessie geven aanleiding om de tests over te doen. De lekke band heeft de betrouwbaarheid van de gegevens teniet gedaan. Het lek in de binnenband bleek zo klein dat ik dit alleen door de opgepompte band in water onder te dompelen, kon vinden. Dat maakt de kans dat dit de resultaten heeft beïnvloed groter.
Er is nog een reden om de resultaten van de snelste banden te wantrouwen. Het verschil in uitrol afstand tussen de verschillende drukken in met name de Perfect Moiree 54 is naar mijn mening te groot. Het kan zijn dat aan het eind van het uitroltraject het wegdek iets daalt en daarna weer oploopt. Het gevolg kan zijn dat de lichtst lopende banden relatief te lang doorlopen en daardoor de meetresultaten in negatieve zin beïnvloeden. Neemt niet weg dat ik daarmee wel vaststel welke banden het lichtst lopen, maar ik wil e.e.a. ook meet technisch correct doen.
Om eventuele hoogte verschillen in het wegdek te meten heb ik een laserwaterpas aan een blokje eikenhout bevestigd. Om te kunnen zien of er hoogteverschillen zijn heb ik een smal wit doosje voorzien van een handgeschreven liniaal. Op deze liniaal staat op 16 cm hoogte de waarde 0, dit uiteraard omdat de hoogte van de laserstraal precies 16 cm boven het wegdek staat. Over 10 meter, gemeten in mijn garage, schijnt de laser exact op de 0 op het doosje. Het instrumentarium is dus OK.
Als het een keer wat somber weer is of anders in de late namiddag, zal ik een hoogtereliëf maken van mijn testtraject. Mogelijk moet ik mijn traject verkorten, het eerste stuk is in ieder geval vlak, of, als de laser toch te grote verschillen aantoont, een nieuwe testplek opzoeken. Ik weet er wel één, de uitloop uit de duinen bij Castricum aan Zee, maar dat is een heel eind weg.

6 opmerkingen:

Mick zei

Ik heb ook plannen m.b.t. de velomobiel en laserwaterpas(sen), zei het op 'n ander 'vlak'.
Ik wil de uitlijning van de wielen gaan controleren door tegen de velgen vd voorwielen ieder zo'n straalstok aan te bevestigen en die op de muur ervoor te projecteren.
Vooral geïnteresseerd ben ik naar 't verschil mét of zonder mij in de FAW...

Anoniem zei

Is het nu telkens kouder wordt de temperatuur ook niet belangrijk? Anders gezegd lopen banden die je rond twee uur test, niet verder uit dan die je aan paar uur later (dus kouder)?

Wim Schermer zei

De temperatuur gedurende de testperiode is een halve graad C. gedaald. Dit zal maar een heel kleine invloed hebben.
Wim

Robbedoes zei

Mijn hemel wat een monnikken werk.
Wel prachtig dat je dit allemaal doet.
Waar haal je de tijd en energie vandaan?
Komt er aan het eind van het testen een aanbeveling van welke band er het best functioneerd op een Quest voor/achter?
Daar ben ik best wel benieuwd naar.
Probeer nu al een beetje te bedenken hoe ik mijn Quest straks(nog 2 jaar wachten) zou willen hebben.

Nog even een andere vraag ik kan het forum waar steeds overgesproken wordt niet vinden.
Waar moet ik zoeken??

Met vriendelijke groet

Rob
www.robkaag.nl

Wim Schermer zei

Hi Rob,
Inderdaad wel een stevige klus, helemaal nu het werk weer over moet worden gedaan. Ik ben gepensioneerd, dus tijd zat. Aan energie ook geen gebrek, gewoon veel fietsen en zwemmen.
Een aanbeveling is lastig te geven. De snelste banden hebben geen of weinig lekbescherming. Het is maar net wat je wil.
Voor de achterband is de Perfect Moiree 54 wel een heel goed compromis. De band is snel, goed anti-lek en heeft een goede grip. De band verslijt wel relatief snel met 5000 km.
Gr. Wim

Wim Schermer zei

Het forum waar steeds sprake van is kun je hier vinden:
Mail aan de lijstbeheerders: ligmanagers@googlegroups.com
Instellingen, webmail, enz.: http://groups.google.nl/group/ligfiets
Ligfiets. net: http://ligfiets.net