zaterdag 13 februari 2010

In het zweet, Perfect Moiree vervangen

Vanmorgen zijn Marian en Kees van Hattem op de koffie. Ik wil wel een stukje fietsen en stel voor de Schermer rond te rijden. Aanvankelijk gaat dat lekker maar gaande weg moet ik harder werken. Ik verdenk een langzaam leeg lopende voorband en slinger wat heen en weer. Ik krijg toch niet direct het gevoel dat de band echt leeg gaat raken.
Als we Ursem zijn gepasseerd wordt het te bar. Ik rij me in het zweet en dat gebeurt normaal toch pas boven de 40 km per uur. Ik moet heel hard trappen om Kees in te halen en te melden dat ik linksaf sla naar Alkmaar. Als ik vertel dat ik denk een lekke voorband te hebben, ziet Kees dat het de achterband is.
Mogelijk is met het gerommel met het vergelijken van de pompen de binnennippel losgeraakt. Ik pomp in ieder geval de band op en kan zonder al te veel moeite weer boven de 40 km/u rijden. Dat blijkt niet van lange duur te zijn. Na tien minuten merk ik dat de band weer slapper wordt. Ik haal thuis, maar dan is de Perfect Moiree ook vrijwel leeg.
Vanavond haal ik de band eraf en vind wel een lek, maar geen steentje, glas of iets anders dat de oorzaak zou kunnen zijn. Wel zie ik dat het profiel flink is afgesleten. Heeft de Perfect Moiree 54 nieuw een profiel diepte van 1.8 mm, bij mijn band is er minder dan 0.8 mm van over. Even later vind ik een scheurtje waar ik een grote schroevendraaier dwars doorheen kan steken. Tijd om de band te vervangen. Ik controleer of het binnenventiel vast zit en dat blijkt het geval te zijn.
Als laatste olie ik de ketting en dan is de fiets weer klaar voor de rit naar Dronten morgen.

2 opmerkingen:

rv zei

Hoi Wim,
Na hoeveel kilometer was het vervangen nodig?
Dank en groet, René

Wim Schermer zei

Hi René,
Na ruim 9.000 km. De band had zeker nog 5000 km meegekund, maar het scheurtje was me iets te groot.
Groeten,
Wim