dinsdag 6 april 2010

Bandentest 26" banden tire review

Vanmorgen zijn Kees van Hattem en Jan Geel van de partij om een reeks van 26" banden te testen. De afstelling van de patten is nu optimaal en de meetkar loopt nu mooi rechtuit. Vandaag zijn de volgende 26" banden aan de beurt.

-Vredestein Perfect Moiree 54 draad 905 gram
-Schwalbe Big Apple lite skin 50 vouw 670 gram
-Schwalbe Super Moto 60 vouw 690 gram
-Schwalbe Kojak 50 draad 590 gram
-Schwalbe Furious Fred 50 vouw zonder antilek 295 gram
-Geax Tattoo light 58 vouw 590 gram

Binnenbanden
In de Geax en Super Moto zijn Schwalbe AV13F binnenbanden gebruikt, in de andere banden zijn Schwalbe AV14 binnenbanden gebruikt.

Montage
De Perfect Moiree (PM) en de Kojak monteren redelijk goed, de Super Moto en Big Apple lite skin moeilijker. Vooral de Super Moto is, weet ik uit ervaring, een lastpak.
Het makkelijkst leggen de Furious Fred en Geax om.

Werkwijze
Alle banden worden met een compressor en een geijkte manometer opgepompt tot 1 bar boven de hoogste te meten waarde. Daarna wordt druk uit de band gelaten tot deze binnen 1/10 bar op de gewenste druk staat. Er wordt steeds eerst met een hogere waarde gemeten, vervolgens met een 1 bar lagere waarde tot de laagste waarde 3 bar.
Elke band wordt bij elke druk twee keer gerold. De eis is dat de beide waarden binnen 1% van elkaar moeten liggen. Is die afstand groter, van de 50 uitrolproeven was dit 3 keer het geval, wordt een derde proef gedaan. De waarden worden opgeteld en gedeeld door het aantal proeven.
Het plateau van waaraf 'gelanceerd' wordt is 15,5 cm hoog. De laagst gemeten uitloopafstand is 30,16 meter (Kojak op 3 bar). De hoogste gemeten afstand is 55,63 meter (Geax op 6 bar).

Banddruk
Alle banden zijn getest op drukken van 3, 4, 5 en 6 bar. De Kojak als enige aanvullend ook op 7 bar.

Geluid tijdens rollen
De Kojak en de Geax zijn tijdens het rollen niet hoorbaar. De Perfect Moiree maakt een hoog zingend geluid. De Big Apple, Super Moto en Furious Fred zijn goed hoorbaar, de Furious Fred het meest.

Test winnaar
De verst rollende band is de Geax Tattoo. Nummer twee is de Super Moto. Nummer drie is de Furious Fred. De verschillen tussen deze winnaars blijven binnen 5%.
De middenmoot wordt gevormd door de PM op de vierde plaats, en de Kojak op de vijfde plaats.
Teleurstellend laatste wordt de Big Apple.
De eerlijkheid gebiedt wel te vermelden dat de nummers 1, 2 en 3 geen anti-lekbescherming hebben, de laatste twee wel.

Opvallend is de vlakke curve van de Geax. Op 3 bar loopt deze band verder dan de PM, de Big Apple en de Kojak op 6 bar.

Het is al laat in de middag en de schoonmaakster wil de 60 meter lange gang dweilen. We meten de afstanden op en schrijven die waarden op de schilderstape die iedere uitloopafstand markeert. Daarna vullen we die waarden in op het geprinte spreadsheet. Tenslotte nemen we alle tapes van de vloer op en plakken die op de achterzijde van de spreadsheets. Dit voor eventuele controle achteraf.

We doen nog één proef met een band waarvan we heel graag willen weten hoe ver die komt, de Durano 26". De uitslag verrast ons niet. Morgen gaan we door en zal ik jullie, mede namens Kees en Jan, nog meer banden tests voorschotelen, zowel in 26 als in 20".
Een gedetailleerde uitslag volgt zo spoedig mogelijk.

11 opmerkingen:

Quemo zei

Ha Wim,

Leuke hobby houd je erop na.
Ik hoop dat je wel elke band meerdere keren gemeten hebt? En dan ben ik ook wel benieuwd hoeveel verschil zit per meting (zelfde band, zelfde druk uiteraard). Dat zal vast geen meters zijn maar ik kan me niet helemaal voorstellen dat het op de centimeter nauwkeurig is.

Verder hoop ik dat je ook eens een test wil doen met antilekvloeistof in de banden. Ik ben wel benieuwd hoeveel invloed die vloeistof heeft op de afstand. Het zal vast iets minder zijn maar ik gok heel wat minder verschil dan als je bijvoorbeeld antileklint van Antiplatt zou monteren.

Mark-Jan zei

Heel mooi!
Maarre, een tegelvloertje is mooi regelmatig, maar niet hetzelfde als asfalt. Is het mogelijk de meetresultaten met die op asfalt te vergelijken ?

Wim Schermer zei

Hi Wilfred,
Elke band is bij iedere druk 2x gemeten, dus per band 8 uitrolproeven. De Kojak zelfs 10x.
De verschillen per band zijn minder dan 1%, soms 20 tot 30 cm, soms geheel gelijk.
Wij willen best wel eens met anti-lek vloeistof meten.

Wim Schermer zei

Hi Mark-Jan,
Tussen iedere tegel zit een verdiepte voeg. Echt glad asfalt zal nog iets sneller zijn.
Maar het gaat om de onderlinge verschillen.
Groeten,
Wim

simply red zei

Hoi Wim,

Heel professioneel ziet het er uit. Complimenten!
En het blijft me alsmaar verrassen dat de snelogende en snelvoelende Kojak het steeds maar niet wint van die grove Perfect Moireé's.

Succes morgen,

Paul Dijs

Wijnandt zei

'k Sluit mij aan bij Paul Dijs!

Overigens moet ik onwillekeurig weer denken aan dat fraaie houten speelgoed van vroeger, een of ander beestje (eend, hond, of wat dan ook) op een plankje met wieltjes en een touwtje daaraan waarmee 't kind z'n speeltje voort trok...

stradaatje zei

De Geax Tattoo Light is volgens opgave van de fabrikant 2.30 breed/dik, past die wel achteraan in de Quest/Strada ?

Wim Schermer zei

De Tattoo zal waarschijnlijk wel passen. De nog bredere Super Moto paste in mijn vorige Quest ook. Wel kon veel bagage de wielkast wat vervormen en dan liep ie wel aan. Kees van Hattem zet de Tattoo vanmiddag nog onder zijn Quest. Wij krijgen dus snel zekerheid.
Groeten,
Wim

Anoniem zei

Hallo,
Ik mis informatie over de wieldruk.
Zou een "dood" gewicht niet beter zijn?
In ieder geval betere reproduceerbaarheid.
Groet,
Kees V

Wim Schermer zei

Hi Kees,
Natuurlijk is een dood gewicht beter. Maar ook praktisch onuitvoerbaar. Dat gewicht moet vele tientallen keren van de kar worden gehaald om banden te wisselen.
De reproduceerbaarheid van de opvolgende metingen van dezelfde band bij dezelfde druk is voldoende hoog, meestal binnen 1 procent, soms maar enkele centimeters.
Groeten,
Wim

CruisingLion zei

Hallo Wim,

Dank voor het vele harde werk.
Het is mooi dat, nu je binnen met de kar meet, de waarden zo mooi reproduceerbaar zijn (binnen 20 a 30 cm!) en dat alle banden met dezelfde temperatuur en wind (nul) gemeten worden.

Toch heb ik nog wel een vraag: als ik naar eerdere metingen kijk ( http://bp3.blogger.com/_cFao0zH2oMg/Rx5bOD5zaxI/AAAAAAAAA_A/WDurCw-7p74/s1600-h/Rolweerstand.jpg ), dan zie ik dat daar de Kojaks 17% verder uitlopen dan de HPVs, en dat ze nu ca 10% minder ver komen dan diezelfde HPVs.
Dat vind ik nogal een verschil.
Heb je hier een verklaring voor?
Zijn de banden in de tussentijd zo veranderd?
Of zijn de omstandigheden van de tests zoveel anders, en doet HPV het binnen goed, en Kojak juist buiten?

Wat factoren zouden kunnen zijn die invloed hebben:
- aard van het wegdek, asfalt vs tegels
- temperatuur. Binnen iets boven de 20 graden, maar hoe was dat buiten?
- snelheid. De lengte van de baan binnen is beperkt, dus start je van minder hoog. Maar dan is de gemiddelde snelheid ook een stuk lager. In hoeverre is de snelheid van belang voor de verhouding van de rolweerstand van verschillende banden?
- spreiding binnen banden van hetzelfde type. In dat verband zou het interessant zijn eens een meting uit te voeren met bijv. 2 HPVs voor, en een Kojak achter, waarbij je de test 3x doet, telkens met een ander exemplaar Kojak (wel van hetzelfde type). Ik zou erg beniewd zijn of die 3 metingen nog steeds binnen 1% aan elkaar gelijk zijn.

Aan de ene kant is het goed om de metingen onder zo goed mogelijk gecontroleerde en reproduceerbare omstandigheden te doen. Dat lijkt hier goed geslaagd.
Aan de andere kant gaat het niet om de metingen zelf, maar om de vertaling naar de praktijk.
Kan ik er van op aan dat een band die als snelste uit een test komt, ook op mijn fiets het beste presteert?
De reden voor deze laatste vraag is vooral de totaal omgedraaide verhouding tussen HPV en Kojak, en dat ik zelden met 5 km/h over tegelvloeren fiets.

Henk de Leeuw