Ik heb de Schwalbe HPV Tryker nu ruim 300 km onder mijn Quest. Mijn eerste indruk is dat de band niet snel is en niet heel comfortabel is. Het accelereren verloopt moeizaam en op slecht wegdek verliest de Tryker veel snelheid. Positief is dat de band uitstekend stuurt, een kleine draaicirkel heeft en formidabel remt. Ik moest vorige week van een viaduct omlaag met 52 km/u een noodstop maken. Een GoCycle zou ik waarschijnlijk opgerookt hebben, de Tryker leverde zonder protest een uitstekende remvertraging.
Mijn inschatting is dat ik tussen 8 en 10 hartslagen meer nodig heb om de Quest met Tryker banden op dezelfde snelheid te houden in vergelijking met de GoCycle.
Tijd voor een vergelijkende test.
Vandaag is het prachtig zonnig weer, rond 2 Bft wind die ook nog eens precies dwars op mijn rijrichting staat. Ik gebruik weer het fietspad langs de Markervaart. Het asfalt is in redelijk goede staat, een prima wegdek voor een realistische test.
Ik besluit de metingen weer met de hartslagmeter te doen met hartslagfrequenties van 110 en 130.
De Quest is in toer trim met het nieuwe minivizier. De Tryker banden worden op precies 6 bar gezet, het maximum dat Schwalbe adviseert. De achterband is voor alle testruns een Furious Fred op 5 bar.
De computer staat op 154 cm. Dit levert op de Garmin Montana die ik als referentie mee heb, na 8 runs en 23 km een verwaarloosbaar verschil op van 0,04 km.
Ik maak vier runs, twee naar het zuiden, twee naar het noorden. De runs zijn steeds 2,5 km lang waardoor het stabiliseren van de hartslag prima gaat. Ik trap steeds dezelfde versnellingscombinatie, voor het grote 57-tands blad, achter de op twee na zwaarste versnelling.
Na de benodigde acht runs met de Tryker neem ik de pont en leg de GoCycles erom. Deze banden zijn 2000 km gebruikt en het loopvlak vertoont nog sporen van de oorspronkelijke heel lage profilering. De GoCycles zet ik op 5 bar. De GoCycle site adviseert de banden niet harder op te pompen dan tot maximaal 5,5 bar.
De computer zet ik op de mij al bekende waarde van 160 cm. Dit blijkt na 8 runs werkelijk tot op 0,01 km te kloppen.
Het eerste dat me opvalt is de rust in de Quest. De hinderlijk rammelende lichte carbon kettingafscherming bij het rijden met de Tryker is het zwijgen opgelegd. De acceleratie is weer als vanouds mooi snel en makkelijk.
En nu de resultaten
Vier runs met hartslag 110
De Tryker komt aan een gemiddelde snelheid van 32,0 km/u
De GoCycle haalt een gemiddelde snelheid van 35,1 km/u
Het verschil is 3,1 km/u of 9,7 % snelheidsvoordeel voor de GoCycle.
Vervolgens dezelfde vier runs met hartslag 130
De Tryker komt aan een gemiddelde snelheid van 39,9 km/u
De GoCycle haalt een gemiddelde snelheid van 42,4 km/u
Het verschil is 2,5 km/u of 6,3 % snelheidsvoordeel voor de GoCycle.
In benodigd vermogen in Watt zijn de verschillen groot. Bij de snelheden die ik met de Tryker rij is tussen 19,5 en 21,5 Watt minder vermogen nodig als de GoCycles eronder liggen. 19,5 Watt bij hartslag 110, 21,5 Watt bij hartslag 130.
Dit zijn echt heel grote verschillen. Het kleinere verschil in snelheidswinst tussen de resultaten met hartslag 110 en 130 wordt veroorzaakt doordat de luchtweerstand kwadratisch toeneemt met het toenemen van de snelheid. De rolweerstand neemt lineair toe met het toenemen van de snelheid. Hoe harder je gaat, hoe kleiner het snelheidsverschil.
Nou zullen veel lezers zich afvragen waarom de Schwalbe Tryker niet goed presteert. 'Schwalbe heeft de band toch gemaakt naar de specificaties die jij hebt opgesteld?'. Die specificaties kloppen wel, maar helaas heeft Schwalbe er niet veel mee gedaan.
Allereerst is de band niet radiaal, maar diagonaal. Daar zit het grootste 'verlies'. Dan is de band vierkant gemaakt in plaats van zuiver cilindrisch. Ook zit er profiel op dat niet nodig is. Profiel levert meer zogenaamde microslip op en deze microslip is verantwoordelijk voor 10% van de totale rolweerstand. Tenslotte heeft Schwalbe de Tryker als vouwband gemaakt, terwijl draadbanden een 10% lagere rolweerstand hebben.
Jammer is dat Schwalbe tijdens de ontwikkeling van de band geen tussentijds overleg met mij heeft gehad. Ook is er tussentijds geen enkele proefversie ter beschikking gesteld.
Nu is de band klaar en wordt eind augustus op de Eurobike gepresenteerd.
Blijkens de eigen foto's van Schwalbe was de Tryker vorig jaar juli al klaar. Schwalbe had de band beter een jaar eerder aan mij beschikbaar kunnen stellen. Dan had er een veel beter product kunnen worden gemaakt.
Schwalbe moet mijn specificaties er nog maar eens bijpakken, zeer uitgebreid, gemotiveerd en in het Duits, en opnieuw beginnen.
Ik zou de Tryker graag in de webwinkel verkopen, dat zal nu vooralsnog niet gebeuren. Bij voldoende belangstelling misschien toch maar de lookalike van de GoCycle, de F-lite opnemen in de webwinkel? Kan ik zelf de banden ook wat voordeliger in handen krijgen :).
18 opmerkingen:
Hoi Wim,
Ik wou nog een opmerking maken over vers rubber. De Velomobielband van Vredestein was in het begin ook erg traag, maar dat werd beter naarmate de banden ouder worden. Maar nu de Tryker nog steeds diagonaal is gemaakt, en ze verder ook weinig met de aangedragen kennis hebben gedaan: Onbegrijpelijke misser dus. Hopenlijk pakken ze de rechte draad weer op in plaats van een scheve schaats te rijden.....
Groet van Quesjer
Beste Wim. Duidelijk verhaal. Wat je er nog bij kunt vermelden, voor hen die het nog niet weten, dat de Flevobike F-lite de zelfde band is. Groeten Kees.
Wim,
Das heel erg spijtig, al die moeite voor een band die hetzelfde doet als een kojak?(+-)
dan maar F-lites bestellen...
Mvg
Jonathan
Hoi Wim,
Hou er wel rekening mee dat de F-lite niet op de voorwielen van een Mango past! In stilstand zonder zit hij klem in de wielkast, met rijder net genoeg speling om rechtuit te rijden, maar geen mm stuuruitslag mogelijk. Ik heb ze liggen en bewaar ze tot de XS-Quest komt, hoop dat ze daar wel in passen.
Groeten Marloes aka Mango54
Hi Marloes,
Is een heel zinnige opmerking. Op de Quest en nog beter op de Strada gaat het prima.
Groeten,
Wim
Hoi Wim,
Dat ervaar ik toch een beetje als een domper of storm in een glas water, toch maar de F-lites als opvolgers van de Kojaks. een gemiste kans van Schwalbe
Hi Wim
Sag mal könntest Du mir mal die Reifen (tryker) schicken.
Ich würde Sie mal mit Srm testen auf verschiedenen Strecken.
Falls Du das machen würdest dann zu Beyss.
Gruß Daniel
Ps. Hab gestern den M+ getestet. Warum heißt der eigentlich + und nicht -
Hi Wim
Sag mal könntest Du mir mal die Reifen (tryker) schicken.
Ich würde Sie mal mit Srm testen auf verschiedenen Strecken.
Falls Du das machen würdest dann zu Beyss.
Gruß Daniel
Ps. Hab gestern den M+ getestet. Warum heißt der eigentlich + und nicht -
Hi Daniel,
Wir wollen noch Rollproben machen mit Tryker, Duro, GoCycle, Durano, Panaracer Minits und Kojak.
Das kostet noch was Zeit weil wir wollen dass Aussen tun.
Ich weiss noch nicht was Schwalbe will. Ich kann mich vorstellen dat Schwalbe die Reifen zurück will haben
Lieber Grüsz,
Wim
Hoi Wim,
Jammer dat jij als "banden-autoriteit" in Velomobielland niet of nauwelijks gehoord wordt. Ik had echt hoge verwachtingen van een band die vanuit jouw theoretische kennis en ruime praktijkervaring ontworpen moest worden. Nu lijkt inderdaad de F-lite met de eer te gaan sTryken.
Succes!
Groeten van Questeritus
Hallo Wim,
zijn die F-lites echt precies hetzelfde als de Gocycles?
Anders zou je die misschien ook gelijk mee kunnen testen.
groeten Cor
Hi Cor,
De F-Lites zouden inderdaad dezelfde banden zijn als de GoCycles. Ik zal ze meenemen in de test.
Groeten,
Wim
Hoi Wim,
Je zult wel menen dat ik 'n thema te veel over het paard til, maar ik had gelijk al scepsis toen ik de naamgeving las.
Op Marktplaats zijn het altijd burgers die ligfietsen/vm's als speelgoed voor de kinderen zien die het woord 'Triker' gebruiken.
Aangezien het woord vd open driewieler 'trike' is zou 'triker' dus hooguit op de bestuurder/berijder van zo'n voertuigje betrekking dienen te hebben...
maw Ze hebben de opdracht niet serieus genomen. Een houding zoals je meestal tegenkomt vanuit de traditionele fietsenbranche.
Mvg Mick
Wim,
Hoe ben je aan de verschillen in Watt gekomen? Heb je tegenwoordig een SRM meter aan boord?
Maarten
Hi Maarten,
Nee, ik gebruik geen SRM meter. Ik reken deze verschillen uit met Kreuzotter.de. Eerst met de behaalde snelheid met bijv. de GoCycle uitrekenen bij 29,7 km/u hoeveel Watt dat kost. In mijn geval 80 Watt.
Als ik de hoeveelheid Watts in Kreuzotter.de vergroot tot ik de snelheid van 33,5 km/u bereik, dan zie ik dat dat gebeurt bij 101,5 Watt. Het verschil is dan 21,5 Watt.
Groeten,
Wim
Ik vrees dat je de nauwkeurigheid van Kreuzotter.de een beetje overschat. Ik zou niet verder gaan dan ca. 20 Watt voor beide snelheden. Eigenlijk zou je in het programma moeten ingrijpen en de rolweerstand aan moeten passen bij het waargenomen snelheidsverschil.
Aan de andere kant: je contacten met Schwalbe zijn via Hans van Vugt gelopen, ik denk dat je een SRM meter voor vergelijkende tests zo in huis hebt. Dat geeft harde getallen.
Waar ik persoonlijk benieuwd naar ben is de draaicirkel met de Tryker, het weggedrag op iets slechter wegdek, en de sterkte van het loopvlak bij het nemen van veel bochten. Tot nu toe hou ik het bij de Kojak, maar geel goed is die niet bestand tegen zijdelingse krachten.
Hallo beste Quesjer ,
Goed artikel !
Volgens mij (kan het mis hebben) neemt de luchtweerstand zelfs met de 3de macht toe.
http://www.fietsica.be/luchtweerstand.htm
Hi Maarten,
Je hebt gelijk, halve watts zijn niet zo relevant. Feit blijft dat het verschil wel erg groot is.
Hans heeft me inderdaad een SRM toegezegd. We gaan de Tryker ook nog testen met rolproeven en een nieuwe bandentest oscillator.
Zoals ik al schreef zijn de stuurprecisie, remvermogen en draaicirkel uitstekend. Dwarskrachten zal de band zeker goed kunnen doorstaan.
Groeten,
Wim
Een reactie posten