De bandentest van enkele dagen geleden leverde teleurstellende resultaten op voor de Continental Speed Contact en voor de Schwalbe G-One Speed LTE. Schwalbe presteert de laatste jaren niet zo goed waar het op lage rolweerstand aankomt. Banden als de Schwalbe Shredda, Ultremo en One uit de jaren 2013 to 2015 presteerden allemaal een stuk beter.
De vraag is of Schwalbe het maken van snelle banden niet meer machtig is. Die vraag gaan we beantwoorden met het testen van een Schwalbe bandje dat speciaal door Schwalbe is gemaakt voor Hans van Vugt van Elan uit Nijmegen. Hans stuurde me twee 28 mm banden van Schwalbe en twee Michelin banden, de versie met de blauwe wangen.
Samen met de vier banden stuurde Hans ook twee latex binnenbanden en twee Revoloop binnenbanden. Reveloop ziet eruit als dun plastic en de binnenbanden wegen dan ook maar 42 gram. De latex binnenbanden zijn met 64 gram maar weinig zwaarder.
Op bovenstaande foto zie je de Michelin blauw band. Bovenin de latex band, voor in beeld Reveloop plastic binnenband.
Het 28 mm speciale Schwalbe bandje is heel soepel en weegt maar 166 gram. Ik meet dit speciale bandje, het heeft behalve de naam Schwalbe geen opschrift, met zowel latex, plastic als met de gewone SV6a binnenband. De resultaten zijn opvallend goed. Met latex binnenband komt de pendel pas na 117,1 seconden tot stilstand. Dat is meer dan twee keer zo lang als met de G-One Speed LTE. Met de plastic binnenband staat het speciale Schwalbe bandje na 105 seconden stil. Zelfs met de SV6a blijft de pendel op 7 bar nog altijd 98,8 seconden in beweging. Dat is maar 5 seconden trager dan met de latex binnenband.
De conclusie is duidelijk, Schwalbe kan dus wel degelijk een super lichtlopende band maken, zelfs op 28 mm breedte. Kennelijk verdwijnt deze snelheid door andere eisen, mogelijk mede vanuit marketingoverwegingen, uit beeld. Niet alleen snelheid, maar ook productiemogelijkheden, slijtvastheid, uiterlijk en zeker ook de prijs bepalen uiteindelijk welke band er op de markt komt.
Een fabrikant die ook heel snelle banden kan maken is Michelin. Helaas is deze fabrikant niet zo geïnteresseerd in de fietsbranche. Het toppunt van hun kunnen is natuurlijk de al jaren bekende radiaal band. De beste versie daarvan, de jaargang 2009, pendelde maar liefst 217,8 seconden. Mede dankzij die wetenschap kon Bastiaan Bowier in 2013 het wereldrecord in Battle Mountain op bijna 134 km per uur brengen. Helaas heeft Michelin de productie van deze radiaal band beëindigd, ondanks dat de prijs van deze banden 300 euro per stuk bedroeg.
Hans van Vugt blijkt een aantal Michelin Blauw banden in de breedte 35 mm te hebben. Ook die test ik met zowel latex, plastic als SV6a binnenbanden. De Michelin blijkt met latex biba maar liefst 135,6 seconden te pendelen. Voor een diagonale band is dat spectaculair goed. Bijzonder is dat de hoogste snelheid op 6 bar is, op 7 bar loopt ie weer trager. Met de plastic biba is het precies andersom, die loopt op 7 bar het snelst, al haalt ie niet de snelheid van de latex biba.
Als laatste test ik de brede Michelin Blue banden waarvan Velomobielonderdelen.nl er nog een aantal op voorraad heeft. Deze 45 mm brede band pendelt op 4 bar al 105,6 seconden, gewoon met SV7c binnenbanden. Met latex binnnenbanden kom daar nog zeker 10 seconden bij. Voor de echte (race) liefhebbers zijn er nog 6, eventueel met latex binnenbanden, te koop.
Nabericht 3-7-2020. Alle Michelin Blauw banden en de latex binnenbanden zijn inmiddels verkocht.
6 opmerkingen:
Hoi Wim,
Ik rij nu 2 jaar naar tevredenheid op de Continental contact speeds. Maar ik houd ze wel consequent op 8,5bar. En dan zijn ze wel behoorlijk snel naar mijn idee. Bijkomend voordeel is dat ze slijtvast zijn en behoorlijk lekbestendig. Plus dat ze onder de Quest XS de draaicirkel klein houden. Alleen op bijv straatklinkers gaan ze makkelijk dribbelen.
Zou fijn zijn als je de rolweerstand ook nog op hogere druk zou willen meten. Ben benieuwd!
Groet, Sebastiaan
8,5 bar is 2,5 bar boven de toegelaten maximum druk. Dat lijkt me onverstandig. Je ziet in de tabel dat de snelheid van 5 naar 6 bar met maar 0,3 seconde toeneemt. Goede kans dat als de band harder wordt opgepompt dan 6 bar deze eerder trager dan sneller wordt. Tenslotte zal een te harde band meer beweging doorgeven aan de body van de fiets. Die extra beweging verstoort de aerodynamica en verlaagt de snelheid.
Daarnaast neemt het comfort af. Genoeg redenen om niet naar 8,5 bar te pompen.
Ik rijd met de Speed keurig op 6 bar. Wordt vanzelf iets minder en na 2 weken pomp ik de banden weer op.
Ik vind de Speed in de praktijk nauwelijks langzamer dan de One. Niet de Pro One dus.
Op hoge snelheid (>35km/u) merk je wel dat je iets makkelijker met de One onder de DF de snelheid kunt vasthouden en verder kunt versnellen, dan met de Speed.
De Speed is echter te koop vanaf ongeveer €13,- en de laatste One heb ik gekocht voor zelfs €40,-. Dat vind ik wel een flink verschil.
Drie maal een Speed voor de prijs van één One ;-)
Ik heb de indruk dat de oude speed contact (van een jaar of 3 geleden) veel sneller was dan de huidige. Ook de huidige One haalt het niet bij de oude. Helaas geen objectieve metingen gedaan.
Hoi Wim,
Altijd leuk om te zien hoeveel tijd jij neemt om de data van de banden te verzamelen. Mijn dank hiervoor.
Vwb tubeless vind ik het wel grappig dat jij aan de hand van je pendelmeting besloten heeft dat het niets is. Andere tests op het internet die jij vast kent tonen toch snel een 25-30% reductie in absolute rolweerstand.
Nu is het wel zo dat TLE(niet LTE(!)), TLR en andere Tubeless compatibel banden een dikkere laag aan het binnenkant heeft om zodoende te zorgen dat de banden niet vloeistof en lucht lekken. Hierdoor is de karkas over het algemeen toch iets stugger wat zorgt voor een iets hogere rolweerstand met binnenband erbij. Dat kan ook van je binnenbandmetingen verklaren waarom de oudere banden het beter deden dan de nieuwere varianten. De iets hogere rolweerstand door de dikkere karkas wordt echter geheel weggestreept tegen de verlaging in rolweerstand om de binnenband geheel weg te laten.
Gegeven, rijden op tubeless is niet altijd even eenvoudig op een velomobiel. Het is een duur grapje om de fiets om te bouwen. De juiste velgen en banden zijn nodig. De keuze aan banden zijn beperkt. Extra gereedschap is nodig om onderweg reparaties te doen en het vergt de nodige kennis om het allemaal op orde te krijgen en te houden. Toch is het mogelijk en voor ongeveer hetzefde gewicht is het met een tubeless opstelling te rijden.
Sinds enige tijd heb ik mijn oude Quest omgebouwd naar tubeless. Mijn snelste woon-werk rit is van 1h23 op F-Lite banden naar 1h14:30 gedaald op G-One tubeless. De snelheid is merkbaar hoger. Voor wat ik gewend ben ongeveer 10% sneller. Ook word ik veel minder vermoeid, aangezien ik veel eerder stopt met trappen voor de bocht. Hierdoor houd ik veel energie over en gaat het ook gelijk lekkerder. De banden rijden ook een stuk zachter. Een beetje vergelijkbaar met de veel bredere F-Lites. Ook merk ik dat het vrij relaxed is, want veel van de gevallen zorgt voor een lekke band onderweg krijg je toch de fiets mee thuis. Afgelopen vrijdag was ik zo de laatste 20km met een band op ongeveer 2 bar naar huis gereden. Even minder snel door de bochten en een klein beetje trager, maar niet zo dat ik nodig vond om bij te pompen. Thuis kon ik lekker de tijd nemen om alles te fixen.
Hi! In 2018 I meassured well driven 406ProOne tubeless and few days later and some degrees tempreratures lower new contact speed with my velomobil. Both 8 bars. Results: ProOne 215 watts @ 60 km/h and Contact speed 217 watts @ 60 km/h. I wonder if I did a mistake or if Conti has changed the rubber or if I had bad Pro Ones?
Een reactie posten