dinsdag 9 februari 2021

Tweede helft Different in polystyreen


Nadat de ene helft is geschuurd en voorzien is van een laag glasvezel en epoxy, wordt het eerste deel omgedraaid en wordt het spantenraam van de tweede helft opgebouwd. Dit gebeurt op het eerste deel om een volledig identiek en 100% passend en strokend geheel te krijgen.


Eerst de centrale lat, vervolgens de spanten en daarna worden, aan één kant voorzien van lijm, de polystyreen platen ingeklemd. Dan is het een kwestie van raspen en schuren om alle materiaal buiten de spanten te verwijderen.


Als het schuren klaar is komt ook op deze helft een laag glasvezel en epoxy.
Als dat is uitgehard, volgt en een dagen durend proces van schuren, plamuren en weer schuren.

Een leuk inkijkje binnen in de plug. Hier zie je dat de polystyreen platen niet de hele plug vullen maar precies tussen de houten spanten vallen. Dat beperkt het gewicht.

3 opmerkingen:

tetetetelacourse zei

Een heel erg mooi en uniek gevonden oplossing.
Heel creatief gebruik gemaakt van het principe dat de andere helft nu stijfheid heeft gekregen, zodat een ondergrond ontstaat voor de andere helft. Heel mooi.

Deze fiets staat zowieso bol van de innovaties, zoals ik heb mogen ervaren bij een bezoek aan Piet en Jan. Ik heb toen ook even mogen rijden met het prototype. Daar moest toen nog wat aan gesleuteld worden, maar de potentie was toen al heel zichtbaar.
Wat echt opviel was hoe licht de fiets reed, en hoe makkelijk deze schakelde.
De wiel ophanging in de vorm van een subframe vind ik ook een echte vondst, alsook de schijfremmen . Werkt heel mooi.

Ben heel benieuwd naar het vervolg. Ik hoop dat ik binnenkort nog eens tijd krijg om nog een keer te kijken.

Groet
Rudolf.



Piet Kunis zei

Dank je Rudolf, voor de complimenten. Fijn om te horen, dat er ook mensen zijn die in ons project geloven. Nadat je bij ons bent geweest, hebben we (o.a. door een opmerking welke je toen maakte) de geografie van de achterwiel ophanging gewijzigd, waardoor de rechtuit stabiliteit verder verbeterde en de variabele stuurinrichting loste tenslotte, het nerveuse stuurgedrag op. Als de corona problematiek, achter de rug, kom je maar weer eens langs, om de verbeteringen, te ervaren

rob, nieuwegein zei

In een grijs verleden maakte ik nog bouwpakketten van houten schepen. Zo'n spantenraam en dan de beplanking er tegenaan. Ben benieuwd naar het eindresultaat.