woensdag 21 januari 2009

Verlichting Quest

Eind maart komt mijn nieuwe Quest. Uiteraard kijk ik nu al welke spullen daar mogelijk op en aanmoeten. De Quest wordt standaard steeds completer, dus de extra's blijven beperkt. Wel zijn er flinke ontwikkelingen op het gebied van lampjes. Een goede test, met dank aan Ligfiets.net voor de link, is te vinden op:
http://yacf.co.uk/forum/index.php?topic=11751.0
De helderheid en de vorm van de lichtvlek van de 60 Lux B&M IQ CYO sport - zie foto - is heel overtuigend. Let goed op, dit is dus niet de B&M IQ Fly.Ik heb de plaatjes van de helderheid naast elkaar en op een zwarte achtergrond gezet om beter te zien wat de verschillen zijn. Opvallend is dat een veelgebruikte lamp, de Inoled Extreme, inmiddels door de recent uitgekomen generatie lampen al weer in de schaduw wordt gezet. Waarom de CYO twee keer is afgebeeld is mij niet duidelijk. Interessant is dat B&M de lamp wil uitrusten met een verlengkabel van 2 of 3 meter, een must in de Quest. Ik vraag vanavond via email aan B&M hoeveel volt de lamp maximaal kan hebben voor ie uitfikt. Ik lees zojuist het antwoord in de gebruiksaanwijzing, 7.5 volt. Da's wat lastig bij een 12 volt Quest.
Waarom nu weer een sterkere lamp? Met één oog zie je gewoon minder goed dan met twee. In het donker gaat dit nog meer op. 'De Wilma is nog weer veel sterker, dan neem je die toch?' Ik heb al eens een Wilma gehad, maar deze lamp verblindt zo ongelofelijk dat deze praktisch niet bruikbaar is.

13 opmerkingen:

WFvN zei

Maar lees ik nu dat je je nieuwe Quest wil gaan uitrusten met die B&M Cyo Sport (ofzo)?

Wim Schermer zei

Hi Wilfred,
Jazeker, mits de mannen in Dronten dit willen doen. Het lichtbeeld is helder, aan de bovenkant mooi begrensd en de beide bermen worden mooi verlicht. Om hetzelfde effect te bereiken met bijv. de B&M fly, heb je er twee nodig.
Het verlichting plaatje is m.i tamelijk veelzeggend.
Groeten,
Wim

WFvN zei

Ik heb al een week of 2 geleden gehoord dat Peter de R. die dingen laat monteren in z'n Quest. Ik heb het overwogen maar niet lang. Ze zijn niet geschikt voor 12V meen ik te hebben begrepen.

Begrijp ik dat jij met 6V gaat rijden? tja, of mogelijk iets van 7,4V ofzo?

Anoniem zei

Ha, die Wim,

Weet je ook het stroomverbruik van deze lamp?
In jou geval niet zo belangrijk, maar wel als je veel in het donker rijdt.

Gr. Peter de Rond.

Wim Schermer zei

Hi Peter en Wilfred,
Ik weet het verbruik van de lamp niet, maar voor mij is veel licht belangrijker dan brandduur.
Ik heb een mailtje naar B&M gestuurd met wat vragen.
Wat ik in hun FAQ lees is dat er een overspanningsbeveiliging in de lamp zit.
Ze schrijven letterlijk:
'Vorteil bei Erstmontage mit B+M Produkten
All unsere Scheinwerfer haben immer schon eine Spannungsbegrenzung'.
Ze schrijven dat ivm met feit dat naafdynamo's bij hoge snelheid een enorm vermogen geven dat in de dynamo niet begrensd wordt.
Groeten,
Wim

WFvN zei

Okee. Begrensd dus.
Maar je zal, neem ik aan, toch 12V gaan voeren in je fiets?

Hoewel B&M een goede naam heeft en mooie producten maakt, ben ik geneigd die opmerking van ze niet zomaar als oplossing aan te nemen. De 12V achterlichten die oorspronkelijk op de Versatiles gemonteerd werden, waren van B&M maar die konden de spanning van de 12V NiMH accu's niet aan. Bij bosjes brandden ze door. Daarom wrodt tegenwoordig een Spanninga achterlicht gemonteerd.

Wim Schermer zei

In principe zal ik 12 Volt in mijn fiets gaan gebruiken. Ik heb nu een stukje elektronica, ik weet niet hoe dit heet, die van 16 Volt 12 Volt maakt met maar heel weinig verlies. Mogelijk is dit er ook van 16V naar 7.5 Volt. Ik ben er nog niet uit dus.
Gr. Wim

ymte zei

Dag Wim,

Volgens onze informatie is de cyo gemaakt voor de wisselspanning van een naafdynamo, dus niet geschikt voor gebruik met een accusysteem. Groeten, Ymte

Wim Schermer zei

Hi Ymte,
Dat klopt inderdaad, maar op een accu doet ie het ook. Onderstaand een stukje tekst in de handleiding van B&M.
'Aansluiting op een accu
Indien u de koplamp (op eigen risico, aansprakelijkheid uitgesloten) op een accu
aansluit, let er dan bij het aansluiten op, de "polen te verwisselen", d.w.z. stroom op
de massa-ingang en massa op de stroomingang. De maximale lichtsterkte bereikt u bij
een gelijkstroomspanning tussen 7,2 en 7,5 volt – evenwel, 7,5 volt mag niet worden
overschreden.'
Groeten,
Wim

Anoniem zei

Wim,

Op mijn WAW heb ik ook een 12V accu. B&M kan de Fly voor 12V leveren. Zie onderstaande mail van B&M. Misschien kunnen ze dezelfde truc toepassen voor de CYO. Overigens bevalt de 12V Fly uitstekend op de WAW.

Sehr geehrter Herr Coesel,

vielen Dank für Ihr Interesse an unseren Produkten.

Der "IXON IQ Speed" kann nicht mit 12V betrieben werden, sondern nur mit dem dazu passenden 6V-Akku.

Die einzige Möglichkeit, einen 12V-Akku einzusetzen, wäre ein Sondermodell des LED-Scheinwerfers "LUMOTEC IQ Fly", das mit einer speziellen Elektronik ausgestattet ist und an einen unserer Kunden geliefert wird, der Elektrofahrräder herstellt.

Diesen Scheinwerfer (Art.-Nr. 174Q-7271) könnten wir ausnahmsweise auch für Sie anfertigen, der Preis beträgt 80,-- EURO (einschließlich Porto, Verpackung und MWSt.), zahlbar gegen Vorauskasse.


Mit freundlichen Grüßen aus Meinerzhagen

i.A. Dagmar Meese

Busch & Müller KG
Auf dem Bamberg 1
58540 Meinerzhagen
Amtsgericht Iserlohn, HRA 2601

Tel.: 0049(0)2354/915-711
Fax: 0049(0)2354/915-700
Web: http://www.bumm.de

Wim Schermer zei

Het zou inderdaad mooi zijn als ze de CYO ook voor 12 volt zouden kunnen leveren.
Vragen kost niks, ga ik doen.
Bedankt voor de tip.
Groeten,
Wim

Quesjer zei

Hoi Wim,

Heb je dit nog gevraagd aan B&M, en zo ja, wat was hun antwoord daarop?

Groet van Quesjer

Wim Schermer zei

Hi Paulus,
Ik heb dit niet meer gevraagd omdat ik direct met de E3 Supernova aan de gang ben gegaan. Die bevalt mij zo enorm goed, dat mijn belangstelling voor de Cyo verdwenen is.
Groeten,
Wim

PS. De nieuwe Supernova geeft nog 25% meer licht en heeft een mooier lichtpatroon