woensdag 23 juni 2010

Viton O-ringen al kapot

Gisteren las ik op de blog van Kees van Hattem dat de Viton O-ring die hij van mij kreeg al kapot was. Maar eens even gekeken in mijn fiets. Na 400 km is de Viton O-ring nog niet kapot, maar wel al zo gezwollen dat ie niet meer strak in de groef van het kettingwieltje aanligt. Dit betekent heel simpel dat Viton niet de oplossing is.
Wat zijn de alternatieven nog? Allereerst Polycord. Zoals eerder hier gemeld heeft dit 10 jaar succesvol in een Alleweder gefunctioneerd. Een mogelijke oplossing is het vezel versterkte kunststof kettingtandwiel van Alligt.

Een telefoontje met Eriks in Alkmaar biedt een oplossing, Kalrez. Kalrez is totaal ongevoelig voor welke chemische vloeistof ook. Echter, één O-ring van Kalrez kost maar liefst € 130,-. Teveel van het goede dus.
Toch is Eriks ervan overtuigd dat Viton tegen de Shimano minerale olie bestand zou moeten zijn. Zij vragen zich dan ook hardop af of mijn Viton O-ringen wel echte Viton O-ringen zijn. Om dat te testen sturen ze me gratis enkele monsters.
Langs een andere weg is de oplossing misschien gelegen in het niet toepassen van olie, maar Teflonspray. Teflonspray tast rubber niet aan.

1 opmerking:

eduardbotter zei

Polycord is bedoeld voor aandrijfsnaren en zou dus zeker goed tegen de mechanische belasting moeten kunnen. Ik kan me ook niet voorstellen dat jouw o-ringen van "viton" zijn, dat materiaal is heel goed bestand tegen olie.

Ik schrijf je dit mailtje vanaf een macbook air in de applestore op fifth avenue in NewYork. Dat moet jou toch wel aanspreken.

groeten van Eduard