Er zijn helaas inmiddels enkele ongevallen gebeurd waarbij de fiets met kap en al op straat is omgerold. De berijders die dit betrof zijn gemiddeld van oordeel dat de kap hen goed tegen verwondingen heeft beschermd. Dat is natuurlijk mooi, maar mogelijk kan de veiligheid nog beter. Dat kan constructief door de kap stijver te maken. Voorlopig probeer ik de impact van een harde aanraking van de kap met de straat en de gevolgen voor de berijder te beperken.
Ik bestel enkele platen zeer hoogwaardig rubberschuim. Dit 1 cm dikke materiaal met een hardheid van Shore A30 is licht en veerkrachtig. Er worden onder meer tussenzolen van gemaakt.
Met een scherp afbreekmes snij ik een aantal stroken van 2 cm breed en 50 cm lang. Dan plak ik ze met secondenlijm in de binnenkant van de kap. Oops, dat wordt een knoeiboel omdat ik de langzaam drogende variant van de lijm gebruik. Met dubbelzijdig klevende tape gaat het wel uitstekend. De eerste strook wordt midden in de kap gelijmd. Met eenzelfde strook als afstandhouder worden de volgende stroken op een afstand van precies 2 cm vastgezet.
Tijdens mijn dagelijkse ritje naar het postkantoor in Akersloot valt allereerst op dat het stiller is in de Quest. Mijn fiets is sowieso niet een van de lawaaiigste exemplaren, maar het is merkbaar rustiger. Van de rubber stroken merk ik niks, er blijft genoeg ruimte over om het hoofd te draaien. Raak ik de kap, dan komt mijn hoofd tegen de rubber stroken. Dat voelt goed.
De stroken wegen samen net iets meer dan 100 gram. Zo hoog in de fiets wil je geen hoog gewicht hebben, dus dit is acceptabel. Uiteraard kan er tussen iedere strook nog een strook van 2 cm worden geplakt. Ik denk evenwel dat dat niet nodig is.
Uit de eerste reacties blijkt dat meerdere fietsers dit speciale rubber graag in hun kap willen plakken. In de webwinkel is het materiaal nu te koop voor € 11,90, voldoende voor 12 strips van 50x 2 x 1 cm.
Bij de laatste foto zie je een kleine spoiler voor het grote vizier van de racekap zitten. Bij regen willen de druppels die vlak voor het vizier op de liggende kap vallen nogal eens in heel veel kleine druppeltjes uiteen spatten. Die lichtere druppeltjes worden soms door de luchtstroom meegenomen tot binnenin de kap. Mogelijk kan deze kleine spoiler dit voorkomen. Wordt vervolgd.
12 opmerkingen:
beste wim.
zou je voor mij voor de nog te leveren racekap ook van die rubberen stroken kunnen plakken?
Dag Marcel,
ik weet nog niet of we dit wel gaan doen. Hangt ook een beetje van de prijs af. Het is wel zo dat iedereen het makkelijk zelf kan doen.
Mogelijk biedt ik wel het materiaal aan. Dat is alleen in de goede kwaliteit in grote platen leverbaar.
Groeten,
Wim
Als het gaat om eventuele versplintering te voorkomen bij een aanrijding / ongeval zou je ook kunnen volstaan met iets dunnere rubber strips of eventueel de gehele kap bekleden met een dun laagje?
Mooi gedaan.
Minder geluid en veiliger,weer een klusje te doen..
Mark,
Goed gemaakte carbonlaminaten versplinteren niet.
Zelfs al gaat de fiets over de kop deukt de kap hoogstens wat in, maar blijft verder intact.
Het gaat echt alleen maar om extra bescherming bij een aanrijding.
Groeten,
Wim
Dit lost op dat je met je hoofd hard tegen de kap slaat als de vm omrolt en is - als de kap blijft zitten - zelfs een iets betere bescherming dan een helm.
Met een helm onder de kap zitten was zowiezo al onpraktisch - dat moet je niet eens willen, worden ze onnodig hoog van.
Dit is een van je betere vindingen Wim. En het is ook geen spul dat ze zondermeer in elke bouwmarkt hebben liggen. Waar je trouwens moet oppassen met je banden...
Ik heb van dat dunnen Neopreen bij je gekocht. Daarmee heb ik het gebied onder het vizier beplakt tegen reflectie in het vizier. Het blijkt ook te werken als defusor. Met wat ik over had dacht ik ook de binnenkan te bekleden. Maar dat is niet zo eenvoudig door de bolling. Smalle stroken zal wel lukken denk ik. Ook heb ik geexpirimenteerd met een reststukje van de strip rond het voetgat voor het visier op spatwater tegen te gaan. Gewoon accepteren een beetje water in het gezicht.
De beschermende werking van de kap ben ik van overtuigd, al hoop ik het niet te testen in praktijk.....
Voor nog evt te rijden wedstrijden of snelle afdalingen heb ik een opvouwbare Smartcap.
Eerder zit ik voor buitenlandse ritten in de bergen te denken aan redelijk eenvoudige veiligheidsgordels die mij fixeren in de kuip. De eerste schade zal denk rond de schouders tegen de kuiprand zijn. Al kan dat per individu verschillen natuurlijk.
Ik ben ook bang voor ongelukken zoals van Marcel V. om in de fiets te gaan draaien en daarmee beklemt te raken met de benen tegen het stuur. Dat hoeft niet met hoge snelheid te gaan is tijdens dat ongeval gebleken. Gewoon naast een fietspad met hoge kant komen of een dijk afrollen......
De 2 mm neopreen zal in de kap niet veel effect hebben bij een aanrijding. Wel tegen lawaai.
Ik zou de scherpe randen aan jouw kap liever met dit neopreen beplakken. De scherpe randen bij de oorgaten en de rand recht voor je gezicht kunnen bij een aanrijding als messen gaan fungeren.
Groeten,
Wim
Lijkt mij wel een goed werkend passieve veiligheidsvoorziening als je geen helm draagt.
Dank voor het beschikbaar maken van de rubbers.
Mooie oplossing Wim!
Ik heb voorlopig nog geen racekap (ik denk dat ik een cabrio-rijder ben), maar als hij er komt, dan met deze strips.
Na een week vakantie kon ik je posts niet bijbenen, goede sliptests, dit,... maar nu opeens een week stil. Alles goed?
Magic Bullet,
Alles goed, maar op dit moment even geen nieuws. Dat komt morgen wel weer als we met het hele team de schuimplug van de VeloTilt te zien krijgen.
Groeten,
Wim
Een reactie posten