maandag 26 oktober 2009

Schwalbe specs niet OK en ketting getordeerd

Nogal eens betrap ik Schwalbe erop dat zij de specificaties voor hun binnenbanden wel erg ruim nemen. Soms zo ruim dat ze gewoon fout zijn. Twee voorbeelden. De extra light 406 SV7c zou tot 60 mm brede buitenbanden moeten kunnen worden gebruikt. Dit is absoluut onjuist, ze gaan zelfs kapot in 50 mm brede banden. In de praktijk blijven ze maar even heel en scheuren dan in de lengterichting over meerdere centimeters open.
Ditzelfde gebeurt met de SV14. Deze zou tot 60 mm brede banden moeten kunnen worden toegepast. In de 60 mm brede Super Moto buitenband gaat deze binnenband in no-time kapot, weer met de kenmerkende scheur in de lengte richting. Nu lost de SV13F dit wel op, maar dat zouden de klanten - Harry Lieben ondervond dit ook - niet zelf moeten uitvinden.

Bij de vervanging van de kettingwieltjes door een kettingbuis is de ketting los gehaald. Na de montage heb ik het gevoel dat we de ketting niet goed aan elkaar hebben gezet. De ketting loopt er daarna enkele keren zonder reden achter af en de afstelling van de versnellingen verloopt moeizaam. Vanavond ben ik met de banden bezig en valt me op dat de ketting zichtbaar tordeert alvorens de kettingbuis in te gaan. Om zeker van mijn zaak te zijn knoop ik een smal reepje katoen om een schalm met het knoopje aan de voorkant. Ik haal het derailleur kapje los en wat ik vreesde gebeurt, het reepje katoen is een halve slag gedraaid en gaat met het knoopje aan de achterkant door de derailleurwieltjes. Bij het voortandwiel komt het katoentje nu beurtelings aan de voor- resp. achterkant van de ketting langs.
Klusje Kees?

6 opmerkingen:

Sjef zei

Hoi Wim,

een draadje getiteld "blowout" op bentrideronline gaat momenteel ook over biba's van Schwalbe. Een persoon heeft contact opgenomen met de klantenservice en heeft nieuwe banden gekregen. Misschien de moeite van het proberen waard.

vr.gr.

Sjef Buiks

Mick zei

Dat verkeerd ponzen gebeurde mij ook 'n keer na 'n kettingbreuk met 'n geleend stuk gereedschap op m'n werk.
Met 'n VM die op z'n zij ligt en 'n iewat versleten ketting merk je voor het gevoel eigenlijk geen verschil als de schakel 180" verdraaid is binnen die lengte kettingbuis!
Maak desondanks geen gebruik van sluitschakels die alleen houden bij trekkrachten: Eén keer je rechtertrapper bovenzetten en je ketting kan in tweëen liggen.

Wim Schermer zei

Wij gebruiken wel sluitschakels omdat achteruit trappen niet mogelijk is door het freewheel.

eduardbotter zei

Ik heb ook een paar maanden met een gedraaide ketting rondgereden. Het was alleen te merken aan wat meer ketting lawaai.

Mijn schermpje bevalt trouwens prima. Misschien kan ik je er een toesturen zodat je het zelf kan proberen. Of ik moet eer een keer een langsbregen. we zien wel.

groeten van Eduard

Mick zei

Achteruittrappen in de faw kan ik ook alleen via de voetengaten maar als ik de trappers boven wil krijgen stroopt de ketting nog wel n's op (ook afhankelijk vd derailleurstand) en dan viel 1 vd 3 sluitschakels gewoon uit elkaar!
Ketting moest ik dan door de carrosserie zien heen te wormen door de vlaggenstok uit te nemen...handig is anders.
Vandaar dat ik nu alles geponst heb.

Anoniem zei

Het is met de ketting ook wel eens expres zo gedaan. De ruimtelijke figuur die je zo maakt heet een moebius-lus en het kenmerk daarvan is dat hij maar één kant heeft, de binnen- en buitenkant van de lus lopen namelijk in elkaar over. Deze constructie werd gebruikt bij (lederen) drijfriemen en het effect is dat ze aan de voor- en achterkant tegelijk slijten en daardoor langer meegaan.
Wat goed werkte bij drijfriemen gaat bij fietskettingen helaas minder goed. Maar niet getreurd, je kunt de test met de moebiuslus op je palmares zetten (^: